Et praktisk knep som kan rikke vekten

God mandag! Håper helgen var fin? Min har vært helt nydelig. Veldig sosial med barn på overnatting og besøk i tillegg på lørdagskvelden. Superkos rett og slett med ekstra mye kos, fantasi, lek, sang og latter. Jeg gikk en runde i nabolaget for å få frisk luft, bevegelse og litt avkobling (så klart var det intenst!) Og i går fikk vi en tur i marka alle seks. Tur retur Øverland gård og Sæteren går.

Når er det hverdag igjen og vi forsov oss – bang! Men nå er vi i gang..

Vel, fra hverDAG til DAGbok!

Å føre treningsdagbok er enkelt synes jeg, litt uavhengig av hvor avansert treningsopplegg jeg er inne i og hvor mye detaljer jeg har bestemt deg for å fokusere på. Men det er uansett kun en sekvens (i motsetning til 4-6 måltider) om dagen maks som skal rapporteres.

Treningsdagbok har jeg ført i årevis uten å tenke så mye over det, selv om jeg har perioder hvor jeg lar være og. Og dagbok over livet har jeg nok skrevet mer en snittet har siden jeg kunne skrive, hi hi. Det vet mine nærmeste. Skriver og skriver hun her…

Å notere alt jeg spiser og drikker derimot synes jeg er krevende og ganske «mas». Skal man få med seg absolutt alt som går inn av næringsstoffer og i rette mengder så tar det både tid, fokus og arbeid.

Men det er veldig bevisstgjørende! Og det er grep som (også forskningen sier) kan hjelpe en til klare å begrense mengdene og lykkes med å gjennomføre det kostholdet man setter seg for mål – enten man skal ned i vekt eller holde vekten.

Rapporteringen daglig gjør at man blir bedre kjent med egne vaner, hva det man spiser og drikker inneholder og hvilket nivå man må ligge på kalorimessig for å få negativ energibalanse, som må til hvis vekten skal ned (eller balanse hvis man skal holde vekten vedlike.)

Etter hvert er det ikke like viktig å føre notater for å lykkes, og nettopp derfor er det kanskje overkommelig og verdt bryet, når det faktisk holder å føre dagbok slavisk for en periode?!!

Man kan føre egen dagbok i et rute/exell ark, en filofax, en blank bok, el, og få god oversikt og læring av det. Men det er kanskje enklere og mer informasjon og hjelp i å bruke en kalkulator eller digital dagbok/vektreduksjonstjeneste på nett, for da får man raskt oversikt over kaloriene i tillegg, og gjerne verktøy som gjør rapporteringen litt raskere.

Uansett er det bevisstgjørende å se alt svart på hvitt for en periode, og dermed enklere å justere seg og utvikle seg.

Ha en super start på uken!

I dag skal jeg overraske online-deltakerne mine med litt nye vrier og øvelser. De vet aldri helt hva som kommer fra meg, men det virker som de liker å bli servert uten å vite 🙂

Klem

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *