Min langrennsvinter 2018

Hei og hopp!

Er du klar for vinter? Snø? Ski?

De siste årene har jeg brukt langrenn som treningsform, både i helger, ferier og på kvelder i hverdagene. Men min lagrennsvinter har sine begrensninger i år på grunn av sykdom/helse. Jeg skal ikke trene med høy puls i kuldegrader. Jeg skal ikke risikere og bli kald (og varm om hverandre). Og jeg skal ikke gå på ski rolig heller i kalde temperaturer uten kuldemaske.

Så da er jeg straks på jakt etter mulighetene, for som du kanskje vet og kan lese om i Sjusjøen hyttemagasin over her, så er jeg ivrig på langrenn og vil gjerne gå så lenge det er positivt for kroppen og helsen.

Hvordan kan min langrennsvinter bli i år? Og har du begrensninger – hvordan kan din bli?

Lang skisesong: For det første så har jeg sammen med familien lagt opp til muligheten for tidlig skisesong i år og, og har leid hytte på Sjusjøen allerede i november. Langrennssesongen min kan med andre ord, og som tidligere, bli lang. det er svært snøsikkert i området, og det har ikke slått feil med skiføre de siste 5 novebermånedene der.

Mange skiturer: Så sant det er snø og gode føreforhold så kan jeg gå mange skiturer. Er det en ting jeg ikke gir slipp på nå som jeg ikke trener, så er det å bevege meg ofte. Gjerne daglig. Så jeg kan gå ofte på rolige skiturer, både i hverdagen, i helger og på ferie.

Fokus på teknikk: Når jeg ikke skal forte meg, tilbakelegge mange mil eller oppnå veldig høy puls på skiturene, så har jeg en god anledning til å fokusere på selve aktiviteten, teknikken og kvaliteten på skibevegelsene. Jeg kan bruke årets forberedelser og sesong til å bli enda litt bedre teknisk.

Mer tilstede: Når jeg skal gå rolige skiturer tar jeg lettere innover meg omgivelsene, naturen, været, dyrene, lydene og menneskene jeg møter og har rundt meg. Det elsker jeg jo, det gir så mye. Luksus egentlig. Jeg kan også tenke og lytte til kroppen, og skravle med de jeg går sammen med.

De lange seige skiturene på flere mil er min greie – de kommer jeg til å savne. Intervalløktene på ski har jeg aldri gjort med spesielt stor glede, men det er definitivt mye morsommere enn å gå ut og løpe intervall på fjellet med deilige skiløyper rett ved. Så det blir også litt kjipt.

Ellers ser jeg veldig frem til skiturene jeg – både med og uten barna, og skal sørge for at jeg har varmemaske og de klærne jeg trenger for å hold emeg tørr og varm innen vi drar til Sjusjøen om under 4 uker, iiiiiiiihaaaaa!!!!!!!!!

Går du på ski? Har du lyst til å få litt mer treningsutbytte av skiturene? Og være litt forberedt i år? Du får ski-tips av meg fremover 😉 Så følg med på bloggen!

God torsdag!

Ski-klem Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *