Oktober i bilder + ny utfordring fra meg for NOVEMBER

Oktober har vært flott og har absolutt forlenget det fantastiske året som værgudene har gitt oss helt fra 1. januar. Vinteren – sommeren – høsten 2018 – altså!!!!  Tusen takk sier nå jeg, og så kysset hun naturen, he he.

Oktober var jo måneden da jeg ga slipp på mitt varierte og vante treningsopplegg og ga meg hen til lette, rolige turer i skog, mark og gatelangs. Etter vi i familien kom hjem fra sykkelferie i Trysil i høstferien har jeg bare tuslet rundt, trukket inn frisk høstluft og kjent på god bevegelse. Hælen er ikke verst!

Fjellet er jo aller fines om høsten, men jaggu er det flott i marka og, til og med i boligfelt bogner det av flotte trær og busker og vekster i fantastiske farger. 

Syklene pakket vi vekk helgen som var, sammen med utemøbler, uteleker og annet som trenger beskyttelse når snæværet setter inn.

Vi har mange gode sykkelminner fra i sommer og de morsomste for barna var kanskje i sykkelparken på Trysil i begynnelsen av oktober.

Oktober er måneden jeg igjen har hatt en helsemessig sakte opptur og blitt stadig mer frisk og opplagt. I høstferien bar jeg fortsatt preg av å ha vært lenge stk og redusert, og Frode var fantastisk å ha – som tar tak med barna, aktiviserer dem og både avlaster og oppmuntrer meg. Men med over tre uker frisk på baken er det heldigvis andre boller igjen nå og jeg er litt mer til å kjenne igjen.

Det føles så utrolig deilig når jeg blir kvitt symptomene igjen, får mer energi og kan være mer mamma og nyte det fine livet jeg er så heldig å ha. 

Da jeg skulle legge om fra trening til turer synes jeg det var gøy å få med meg flere på å gå, så jeg kastet ut utfordringen «GÅ MER I OKTOBER» til dere følgere. Mange hev seg på og ble med i Facebook-gruppen jeg satte opp for anledningen, og har delt masse skritt og turer. Flott innsats!

I november tenker jeg tiden begynner å snurpe seg litt til for folk. Vi får i hvert fall ikke noe mer tid enn vi hadde i oktober vel, med kortere dager, begynnende julebordssesong, kanskje juleforberedelser, sysling med julekalendere osv.

Derfor er min nye utfordring at du ikke prøver å gå eller trene noe MER i november enn i oktober (i tid) men at du går inn for å trene MER EFFEKTIVT i selve tiden du setter av til trening. Hva betyr det? Les mer under neste bilde…

Jo, innenfor det tidsrommet du skal gå tur eller trene, så gjør du mer enn du pleier, i hvert fall i noen av ukens økter!

Kondisjonsmessig vil det si at du trener med høyere intensitet under turen/økten. Det betyr at du får høyere gjennomsnittspuls og svetter mer enn du har pleid. Du trener hardere!

Da må du enten øke tempoet (så du kommer legre på samme tid), gå/forflytte deg brattere eller mer kuppert, bære, dytte eller dra vekt, sette steppen opp et hakk, bruke enda større bevegelser på gruppetimer, hoppe høyere osv.

Pulsen skal mer opp i november enn i oktober!

Styrkemessig kan det bety at du løfter tyngre vekter, tar flere repetisjoner eller har mindre pauser mellom seriene. Det kan også bety å trene større og flere muskelgrupper i hver øvelse (slik som knebøy, markløft, roing, push-ups osv) heller enn mange isolasjonsøvelser der du trener kun en muskel (slik som biceps curl, trisepspress, sidehev, tåhev osv.

Min utfordring til deg i NOVEMBER er derfor; Ikke bruk mer tid på trening enn i oktober – men TREN MER EFFEKTIVT i tiden du allerede bruker på trening! You see???!!

Er du med?

Meld deg inn i Facebookgruppen her, som endres fra GÅ MER I OKTOBER til TREN MER EFFEKTIVT I NOVEMBER innen 1. november.

I desember får vi enda travlere og enda mindre tid til å trene, så da skal jeg love deg utfordringen fra meg blir like tilpasset tiden og overkommelig.

Jeg sier meg godt fornøyd med min prosess i oktober, og værgudenes flotte bidrag – flott levert. Nå håper jeg på videre fremgang for helsens del, gode turer uansett november-vær og masse kvalitativ og effektiv trening for din skyld!  

Takk for oktober!

Klem Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *