Basic styrkeprogram for deg som er ny på treningssenter

Hei tirsdag! Det er kanskje dårlig gjort å si det men nå går vi veldig snart inn i årets kjipeste måned. Det blir mørkt, grått og kaldt. Håp om snø og ski på Østlandet er dødfødt tross en vinterlig natt men julemarsipanen i butikken forteller oss i hvert fall at julen er i sikte. Og det liker vi.

Ikke for det. Jeg liker november og jeg på sitt vis. Ikke på samme måte som desember selvfølgelig. Men jeg bruker den litt kjedelige måneden hvor jeg ofte finner ro og konsentrasjon til å utrette mye, som gir en god følelse. I tillegg starter vi alltid skisesongen pp fjellet!

I måneden før advent har jeg alltid funnet ekstra arbeidslyst i heimen, på jobb og på trening – og tendensen har blitt å nedlegge en større innsats og treningsmengde enn ellers rett og slett og benytte «ta i et tak», «gjøre unna», «forberede», «gjøre klart», «komme i forkjøpet» innstillingen..

Kjip november = en gyllen mulighet til å unnagjøre masse og komme i forkant uten å gå glipp av noe.

Koselig desember = være til stede og nyte alt det fine som skjer med lave skuldre.

Å få gjort ekstra trening, jobb, husarbeid og juleforberedelser gir energi det – i en ellers trøtt og sliten måned med lite sol og dagslys! Hvor digg er det ikke å ha trent bra før festsesongen setter inn? Hvor godt føles det ikke å «ligge i forkant» på jobben når januar kommer bang etter jul? Og hvor koselig er det ikke å ha litt mindre å gjøre når desember kommer – en stemningsfull, kanskje vit og nikoselig måned som vi gjerne vil NYTE og vær 100 % til stede i?!!

Akkurat i år blir det å være litt bevisst på hvor hardt jeg skal trøkke til for å ligge i forkant. Jeg unngår å legge lista for høyt og skal ikke bli sliten og sove for lite, feks.. Helsa først!

Men apropos «ta i et tak» – på trening – og deg! 🙂 Hva med et styrkeprogram i apparater i hele november og desember som gjør deg sterkere og slankere? I november kan du stålsette deg og ta 2-3 økter i uken, og så kan du jekke ned til 1-2 økter i desember?

HER ER ØVELSENE linet opp og forklart til deg som er nybegynner og til alle som trener på treningssenter. Ett av mine favoritt-program gjennom tidene, og spesielt da jeg begynte å trene styrke. Jeg har også brukt hele eller deler av dette programmet når jeg har vært sterk og i god form. Så dette passer for alle. Men for nybegynnere er det et ekstra kjærkomment styrkeprogram da apparatene gir deg mye hjelp til hvordan øvelsene skal gjøres korrekt.

God trening!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *