Guide til trening i kulda

kulde2

Min form for forberedelser til aktivitet ut i vinter i år er litt annerledes og ganske grei. For å gå ute i kuldegrader er jeg anbefalt varmemaske, og i tillegg til å pigge gamle sko for turer på glatta, trenger jeg en lang, sporty varm jakke. Det siste har jeg måttet kjøpe (på salg), maske kommer snart i butikk og i morgen leverer jeg gamle sko på Löplabbet for pigging. Ellers har jeg det jeg trenger.

For deg som planlegger å trene ute i vinter og ønsker minst mulig treningsdropp og størst mulig trivsel, forbered deg med riktige klær! Kulda er uforutsigbar, så ingen grunn til å vente.

Trening ute når det blir kaldere kan gi flotte opplevelser og god treningseffekt, og trenger ikke føre til at du blir syk. Men styr unna økter i kaldere enn 15-12 minus, kle deg godt og unngå å fryse. Blir det veldig kaldt er det like lurt å trene innendørs eller ta seg en skitur i moderat tempo, da det gir bedre treningseffekt.

Uansett – sjekk at du er utstyrt på klesfronten allerede. Da sørger du for så gode opplevelser som mulig fra første kuldestund og øker sjansen for å holde deg frisk. Begge deler øker igjen sjansen for at du fortsetter å trene gjennom vinteren.

Så -har du det du trenger, så du kan kle deg stadig «varmere»?

SJEKKLISTEN FOR KLÆR TIL KULDETRENING:

  • Ull og superundertøy så du kan ha flere lag med klær. Lagene gjør at klærne isolerer godt, og du holder derfor bedre på varmen.
  • Bruk lue. Da unngår du store varmetap.
  • Bruk ull innerst hvis du skal være ute lenge, ha pause underveis og på ekstra kalde dager. Ull isolerer og holder på varmen selv om du blir våt.
  • Ha gjerne et fleece-sett du kan ha som lag to på ekstra kalde dager.
  • Bruk heller romslig vindtett bukse og jakke enn en trang kondom-dress.
  • Dekk til halsen med skjerf eller hals. Ull er lurt å puste inn i for å slippe kald luft ned i lungene.
  • Ha noe på hendene. Votter varmer bedre enn hansker.  
  • Invester i klær er mulig å bevege seg i.
  • Ha treningssko som ikke er trange, men som gir plass til ullsokker.
kulde1

Andre viktige ting å tenke på ved kuldetrening:

  • Jo kaldere det er, jo bedre bør du dekke deg til.
  • Alle, også friske mosjonister, bør være varsomme med trening når temperaturene kryper ned mot minus. La være i kaldere enn 15 minusgrader.
  • Minusgrader i kombinasjon med vind, oppleves enda kaldere og kan medføre frostskader. Bruk sunn fornuft.
  • Avbryt treningen før du får neglesprett og forfrysning.
  • Unngå å trene ute i kulda med vått hår.
  • Rolige skiturer er en fin aktivitet i kulda.
  • Ta det med ro om du akkurat har vært syk.
  • Har du astma bør du ikke drive kondisjonstrening under 10 minusgrader.

Det virker kanskje tidlig å begynne å tenke på dette, men hvorfor ikke være ute i litt god tid og begynne å glede seg? 🙂

Ønsker alle en kjempevinter!

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her. 

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *