Jeg viser deg Markløft med strake ben

Her viser jeg deg «Markløft med strake ben», en øvelse som styrker musklene i øvre del av rygg og bakre del av skulder. God holdningsøvelse som du kan gjøre hjemme eller på treningssenter. Du trenger håndvekter, eventuelt fylte vannflasker, vedkubber eller uåpnede vinflasker.

Muskler du trener: bakside lår, rumpe, øvre del av rygg og ryggstrekkerne.

Se veiledning av øvelsen i og under bildet!

Slik gjør du øvelsen rett:

  • Stå med bena i hoftebreddes avstand.
  • Hold et par håndvektene foran deg med overhåndsgrep, dvs håndflatene inn mot kroppen.
  • Hold vektene med strake armer foran lårene.
  • Ha lett knekk i knærne gjennom hele bevegelsen og stå stødt.
STARTPOSISJON: Markløft med strake ben er en teknisk øvelse som kan ta litt tid å lære ordentlig. Men det er verdt å bruke tid. Foto: Nicki Twang (www.twang.no)
  • Stram magemusklene, bøy rett overkropp fremover og la rumpa stikke godt ut bak.
  • La blikket følge med ned mot gulvet så nakken er rett og fin hele tiden.
  • Når overkroppen er nesten parallell med gulvet stopper du, og snur bevegelsen ved å skyte hoftene framover mens du klemmer sammen rumpemusklene og kommer opp tilbake til utgangsposisjon.
STORT BEVEGELSESUTSLAG: i Strake markløft skal du ha vid vinkel i hofteleddet. Foto: Nicki Twang (www.twang.no)

God trening!

Trine

Sjekk ut kurs og treningsgrupper jeg har ved å klikke på denne linken! 

Følg meg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *