Jeg viser deg sidebøy med manualer over hodet

Her viser jeg deg en stående mageøvelse «Sidebøy med håndvekter over hodet», som du kan skje aldri har prøvd før? Forandring fryder! Og har du problemer med posisjoner der du belaster halebenet og ryggen, så er dette kanskje til og med redningen for deg. Har du problemer i skuldre og nakke kan dog denne øvelsen gjøre vondt verre, vær i så fall på vakt.

Uansett i denne øvelsen har du full oversikt, og dermed har du perfekt magetrening mens du for eksempel ser på TV. To fluer i ett smekk altså i denne hektisk og koselige førjulsstria.

Du trenger håndvekter, eventuelt fylte vannflasker, vedkubber eller uåpnete vinflasker.

Se veiledning av øvelsen i og under bildet!

Muskler du trener: Mage og skuldre.

Slik gjør du øvelsen rett:

  • Stå rett opp og ned med bena i hoftebreddes avstand.
  • Hold en lett håndvekt i hver hånd over hodet på strake armer.
  • La håndflatene vende innover mot hverandre som bildet.
UTGANGSPOSISJON: Stå med en liten bøy i knærne og stram magen slik at du står støtt og ikke henger på korsryggen. Foto: Nicki Twang (www.twang.no)
  • Stram magen og bøy overkroppen så langt du klarer til siden med strake armer uten å bevege hoftene.
  • Kjenn at du klemmer sammen de skrå magemusklene på siden før du bøyer overkroppen opp igjen og tilbake til utgangsposisjon.
  • Gjenta på motsatt side, og fortsett annen hver side.
VENDEPUNKTET: Pass på at du ikke senker deg lengre ned sideveis enn at du kommer opp igjen med god teknikk. Foto: Nicki Twang (www.twang.no)

God trening!

Følg meg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *