Jeg viser deg markløft med bøyde ben

Her kan du lære «Markløft med bøyde ben», en øvelse som styrker musklene i ben og rumpe. Dette er en utrolig funksjonell øvelse, det vil si du trener opp en styrke du har mye mye bruk for i hverdagen, ved store og små løft. Den bidrar dessuten sterkt til økt forbrenning, da den trener mange og store muskelgrupper.

Øvelsen kan gjøres hjemme eller på treningssenter. Du trenger håndvekter, eventuelt fylte vannflasker, vedkubber eller uåpnete vinflasker.

Muskler du trener: forside lår, rumpe, korsrygg.

Se veiledning av øvelsen i og under bildet!

Slik gjør du øvelsen rett:

  • Stå med bena i hoftebreddes avstand.
  • Hold et par håndvektene foran deg med overhåndsgrep, dvs håndflatene inn mot kroppen.
  • Hold vektene med strake armer foran lårene.
  • Stram kjernemusklene gjennom hele bevegelsen.
  • Bøy i hoftene og knærne mens du lener overkroppen fremover.
  • Senk håndvektene ned mot gulvet uten å krumme ryggen.
  • Stram kjernemusklene og løft opp tilbake til utgangsposisjon.
  • Pass på at skulderbladene er trukket sammen gjennom hele bevegelsen, og at knærne peker i samme retning som tærne.
  • Avbryt øvelsen dersom du krummer i ryggen.

God trening!

Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede også på Facebook og Instagram 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *