Trening=egotrip?

Puh, da puster vi lettet ut her etter den første gratis livesendingen på lang tid. Litt ekstra spennende når man åpner opp for alle og ikke vet hvem og hvor mange som «dukker opp på trening». Og utrolig gøy at mellom 40 og 60 var innom! Takk for innsatsen til alle som deltok.

Å instruere en halvtime på direkten innebærer alltid nøye forberedelser, viltre sommerfugler i magen, full fokus og et skikkelig «kick». Etterpå går luften litt ut av ballongen og jeg ramler ned i sofaen på vei opp til dusjen, hehe.

Det kommer nye sjanser for alle i de neste to ukene, og du kan melde deg inn i Facebook-gruppen Trines Treningsklubb HER for å se de eksakte tidspunktene og for å få deltatt gratis på de to neste treningene med meg.

Så vil jeg slå fast – trening er egenomsorg, ikke en egotrip!

Trener man utelukkende for å fremme ens eget vel uten å ta hensyn til andre, så kan det kalles egoisme. Men er du fysisk aktiv for å fremme din egen helse og forebygge sykdom, så kalles det faktisk omsorg – egenomsorg.

For noe er trening jobben, for andre er det lufting av hunden eller turer med venner og familie, og for mange er det ren egentid i skogen, på treningssenter, i klatreveggen eller på yogasenteret.

Ingen av delene er feil eller ego så lenge man samtidig tar vare på interessene og behovene til de rundt en.

Husk at myndighetene anbefaler 60 minutter med fysisk aktivitet daglig FOR HVER OG EN AV OSS!

..av helsemessige årsaker. Både pulsgivende og muskelstyrkende aktivitet! Mosjon og trening er noe alle trenger for å ruste seg mot sykdom og helseplager – både fysisk og psykisk, og det krever sin plass. Det tar tid! Og spiser av hverdagen og eventuelt familielivet. Innimellom må vi i så fall være «litt ego» skal vi få det til.

Om man ikke har interessen, orket eller lysten til å trene selv, så skal man ikke demotivere eller hindre sine nærmeste til å få sine #60omdagen. Tvert i mot, man må backe opp! Og jobbe med seg selv, forsøke å komme i gang, finne sin måte. Kanskje kan man dra hverandre? Dra ut sammen?

Kluet her i huset – hvor det trenes flittig, hvor vi er en hel familie, hvor vi ønsker at alle skall ha det bra hver og en, og ikke minst sammen, er følgende:

  • Vi har en felles verdi om at vi vil ha en balanse over tid – mellom hyppig kvalitetstid alle fire, månedlig kjærestetid for grunnmuren i familien og ukentlig egentid for de voksne. Hvis barna i tillegg av og til får splitte opp og være bare seg med en voksen, ja da tror vi alles behov enklest dekkes og at vi alle sammen fungerer og trives best.
  • Så planlegger vi familiehverdagen ut i fra det. Hvordan den enkelte voksne bruker «sin egentid», om det er på trening eller andre ting, legger vi oss ikke oppi. I vårt tilfelle brukes den mye til trening for begge, men det kan også vær til andre hobbyer, gjøremål eller sløving i sofaen.

Alle trenger litt egentid uansett tenker jeg. Jeg tror det kommer hele familien til god når de voksne får «pauserom» til å hente ny energi. Overdrivelser av dette er en helt annen sak.

Så til par der ikke begge trener, og den enes treningsbehov skaper gnissninger – kan man ikke gi hverandre rom/egentid til hva som helst, det er flere ting enn trening som kan gi livskvalitet?

God onsdag! 🙂

Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og på Instagram for mer inspirasjon!

Sjekk ut når nye treningsgrupper starter opp HER

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *