#fitnok?

God ettermiddag! I går lå jeg på solsengen på den Franske rivieraen og reflektere litt rundt hva jeg legger i ordet #fitnok, etter oppfordring fra ShapeUp og Pia på Instagram.

I synsfeltet mitt var masse lettkledde kropper – alle så forskjellige. Sånn er det fortsatt i den virkelige verden – heldigvis!!!

Magre, slappe, frodige, stramme, valkete, naturlige, kunstige, glatte, unge, gamle, skrukkete, høye, tynne, tykke, lave, haltende, struttende, muskuløse, senete, krokbøyde, rake, mørke, lyse, stolte, tatoerte, brune, bleke, …Hva slags fysisk form de faktisk er i og om de føler seg #fitnok, det vet ikke jeg.

Men hva legger jeg i ordet #fitnok? Når er jeg fit nok? Det tenkte jeg å dele her jeg ligger i bikin og føler meg i dårligere fysisk form enn noen gang…Jeg er langt fra #fitnok nå og aksepterer at jeg skal bruke god tid på å trene meg tilbake i form og samtidig holde meg frisk.

For meg ble det først å sortere litt i to ulike begreper. FIT handler om trening og fysisk form i mine øyne. Så #fitnok må være relatert til trening og til en utgave av meg der jeg føler meg trent nok, og altså i god nok fysisk form. Så hva innebærer det for meg?

For meg handler det om mer enn helse. Om noe mer og noe annet enn å være #frisknok. Ja, jeg trener blant annet for å forebygge overvekt og andre livsstilssykdommer og sykdommer, og ikke minst for å holde unna muskelplager og skader. Og for å opprettholde en god psykisk helse. Men selv når jeg lykkes med dette helsemessige målet med trening, betyr det ikke nødvendigvis at jeg er #fitnok.

For jeg har mål med treningen utover de viktige helsemessige målene – både styrke- og kondisjonsrelaterte. Det må være lov å si! Det hører med at jeg har en sterk interesse for trening, og sikkert ganske høye krav til livskvalitet og god selvfølelse, samt mer ambisiøse treningsmål enn folk flest. Les ut i fra dette og ikke sammenligne med deg!

Generelt er jeg #fitnok når jeg føler meg gjennomtrent, har god kontakt med kroppen og musklene mine, samt kjenner et overskudd og en god kroppslig respons både på trening, på tur og i hverdagslige situasjoner, som når jeg må løpe etter bussen, gå i trapper, leke med barna og bære kassene med sommertøy opp på loftet.

Helt konkret er jeg #fitnok når jeg har kondis og løpeform som får meg gjennom minst 1 mil på en konkret tid.

Helt konkret er jeg #fitnok når jeg har styrke i hele kroppen og løfter tungt nok (har konkrete mål) i baseøvelser som knebøy, kroppshev og push-ups.

Helt konkret er jeg #fitnok når jeg har bevegelighet til å ta ned i gulvet med strake ben, la hendene møtes diagonalt bak på ryggen begge veier, sitte i ordinær lotus samt klare spagaten (med høyre ben frem).

Helt konkret er jeg #fitnok når jeg kan stå opp om morgenen å velge hva jeg vil i klesskapet, fordi alt passer og jeg har funnet tilbake til normalvekten ved varige, sunne livsstilsendringer.

Nyttig tema å lufte høyt ShapeUp, tommel opp. Og fint å tenke litt over for den enkelte. I den verden vi lever i hvor det oppleves mye press og vanskelig å strekke til, er mitt råd å bruke sunn fornuft, samt være så ærlig og konkret som mulig med seg selv når man definerer. Form da er det enkelere å vite når man er i mål, når man kan se seg fornøyd – når man er #fitnok, når nok er nok!

Og til slutt, er det slik at treningen har blitt ekstrem, overdreven og tvangspreget, så mye at det går løs på det psykiske velværet og utover treningsgleden og livsgleden, ja så er det ikke #suntnok totalt sett. Da bør man kanskje revurdere hva som er #fitnok…

God lørdag fra Cannes! 🙂

Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og på Instagram for mer inspirasjon!

Sjekk ut mine treningsgrupper/kurs HER

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *