Kakao uten sukker


Helg igjen – og tid for kos – igjen. Tendensen er at anledningene hvor vi serverer og nyter kaker, boller og andre søtsaker bare blir flere og flere, og nå ut over er det typisk fristende med kakao på tur – i tillegg kjeks og sjokolade?

Om vi skal kose oss, men må kosen alltid være søtsaker, eller inneholde sukker? Kan vi ikke kose oss på en måte som både kroppen og sinnet liker? Med et moderat eller lavt sukkerinntak og likevel trives og oppleve livskvalitet?

Jeg har laget kakao uten sukker og i stedet brukt sukrin, fordi jeg er i en helsesituasjon hvor både immunforsvaret og vekten har god nytte av å redusere sukkerinntaket. Og jeg har prøvd råkakao som er rik på næringsstoffer og antioksidanter, fordi jeg søker etter å få i meg mer av det som er sunt.

Og lettmelk er fett nok for meg! 🙂

Litt mindre søt og sterk i smaken, men søt og god nok. Dog skal det sies at den ikke når mine svigerinners deilige, hjemmelagde kakao til knærne, men alt til sin tid, hi hi.

Her er oppskriften på en litt sunnere kakao

Ingredienser – til 2 kopper:

  • 3 dl lettmelk
  • 2 ss råkakao (purasana)
  • 2 ss sukrin
  • Eventuelt mørk sjokolade

Slik gjør du det:

  • Kok opp melk, kakaopulver og Sukrin.
  • Hell over i kopper eller glass og server straks! Eller fyll opp termosen og ha god tur.
  • Server gjerne med litt revet sjokolade på toppen.

Hvis du skal på tur og nyte høsten i helgen, kan du jo fylle termosen. Gi gjerne tilbakemelding om hva du synes?

Kos dere med god samvittighet!

God helg 🙂

Hilser fra solfylte Cannes hvor Frode og jeg nyter å prate i sammenhengende setninger, felles treningsøkter, lange bad i Middelhavet, lesing, avslapning og god mat/drikke. Ja, vi lader batterier i nydelige omgivelser.

Klem Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *