Alle gravide bør dette!

Å trene er å ta vare på helsen sin og det er ikke noe mindre behov for fysisk form når magen vokser. Tvert i mot.

Styrketrening er noe alle gravide bør trene!

Selv erfarte jeg at styrke og styrketrening kom godt med – både mot slutten av svangerskapet når jeg var fortung, under fødselen når styrke- og utholdenhetsprøven strakk seg langt og ikke minst etterpå da babylivet startet – med alt det innebærer av fysiske krav.

Så sant man tilpasser seg at man har liv i magen og en kropp som er i endring samt tar til seg råd, så anbefaler jeg på det varmeste som tobarnsmamma at alle som er eller blir gravide, eller kjenner noen gravide, setter fokus på muskelstyrkende aktivitet i tilpasset form.

LES OGSÅ: Rådene mine for trening frem mot fødsel!

Hvorfor?

For å føle seg sterk: Å bære frem et barn kan være både slitsomt, tappende og en fysisk kamp for mange, og styrke kommer godt med. Uansett er det overveldende og det å føle seg sterk er heller ikke dumt når utfordringene kommer. Dette gjelder ikke minst når (den stadig tyngre) babyen og oppgavene kommer til verden, som kan bli ganske krevende fysisk over tid.

For å øke forbrenningen: Styrketrening øker muskelmassen, som igjen øker hvileforbrenningen. Med en solid muskelmasse kan du unngå unødvendige kilo som har lett for å legge seg på etter vi har fylt 3o år. Det sies også at forbrenningen kan bli nedsatt etter fødsel, i så fall er det smart å forebygge dette med å holde i gang styrketrening under graviditet.

For å unngå belastningsskader: Både stillesitting og fortung kropp bidrar til skjevheter i kroppen og styrketrening kan motarbeide belastningsskader som kan oppstå som en følge av dette. Når barne kommer ut og skal ammes, bæres og bysses er det også duket for skjevbelastninger.

For å bevare rutiner: Å holde på sunne og gode vaner, evt starte opp med nye er veldig positivt for den fysiske og psykiske helsen gjennom et svangerskap og som et grunnlag til mammalivet. Jo mer regelmessig du mosjonerer og gjør muskelstyrkende aktivitet under graviditet, jo enklere blir det dessuten å starte opp med fysisk aktivitet etter fødsel.

For å bevare god holdning: Når magen vokser, sener og ledd blir med fleksible, og balansen svekkes, er det positivt med en sterk, oppreist og flott holdning som står imot. Styrketrening kan hjelpe deg til å bære den nye vekten og fasongen.

For å forebygge benskjørhet: Norge ligger på verdenstoppen i benskjørhet, og du tenker kanskje at det ikke rammer deg. Men plutselig kan det det. Styrketrening forebygger!

♥♥♥

En sterk kropp gir en sterk hverdag – for alle!

Lykke til med styrketreningen, gravid eller ei 🙂

Og del gjerne innlegget, du kjenner kanskje andre som er eller kanskje blir gravide en vakker dag?

Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og på Instagram for mer inspirasjon!

Les om mine treningsgrupper (online styrke, gågruppe og joggegruppe) HER

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *