Fordelene med å løpe ute

Å løpe ute året rundt er fullt mulig og faktisk veldig deilig. Jeg prøvde det for første gang i fjor, og det samme gikk igjen hver mørke kveld med minusgrader – det var litt tungt å komme seg ut, litt kaldt og komme i gang, men etter oppvarmingen alt var alt vanskelig glemt. Løpeturene på snø og is i marka var friske, flotte og magiske. Og kveldsmaten i sofaen smake fortryllende. Hvis jeg slipper å slite med helsa denne høsten, skal jeg absolutt løpe meg gjennom denne vinteren også ute – med og uten løpegruppene mine.

Uteløpesesosongen for de fleste er på sommerhalvåret og frem til det blir kaldt og glatt. Og heldigvis – det er lenge igjen av denne sesongen. Bruk den!

For fordelene med å løpe ute er mange!

Treningseffekten: Å løpe ute er på flere måter mer utfordrende for kroppen, både ved at terrenget gir oss ulik belastning og ved at du må flytte kroppen fremover selv (i motsetning til på tredemølle). Uteløping gir dermed både variasjon og knallbra kondisjonseffekt, som begge bidrar til bedre form. 

Forbrenningseffekten: Når du bruker mange og store muskelgrupper, som i løping, samt flytter din egen kroppsvekt fremover, må kroppen jobbe hardt, pulsen øker og du bruker mange kalorier.

Helseeffekten mentalt: Sansene pirkes i større grad når vi beveger oss utendørs, viser forskning. Legge man løpingen eller mosjoneringen ut kan man oppleve en forbedring i velbefinnende, den mentale helsen. Man kan oppleve å få mer energi og bli mer positive, samt mindre anspente, sinte og deprimerte, i følge en forskningsartikkel publisert i tidsskriftet «Environmental Science and Technology

Friheten og fleksibiliteten: Du kan jogge hvor du vil, ikke minst hjemmefra, på jobbreise, på ferie osv. Det betyr samtidig at du kan jogge når du vil, noe som er en stor fordel.

Naturopplevelsen: Du kan nyte omgivelsene og naturen, få frisk luft og dagslys. Ikke minst får du årstidene tettere på.

Ekstramotivasjonen: Mange får mer motivasjon av å bevege seg ute, inkludert meg selv. Naturen gir også noe ekstramotivasjon. Eller det å ta en runde, nå en destinasjon eller bruke løpingen som transport til og fra og slå to fluer i en smekk.

Variasjon: Når du løper ute er variasjonsmulighetene uendelige og du kan velge ulike løyper til ulikt formål (intervall, rolig langkjøring, noe i mellom osv) og ulikt humør og dagsform. Variasjon er bra for både formutvikling, skadeforebygging og varig motivasjon.

Sosialt: Ute kan man løpe sammen med en treningskompis eller flere, og når tempoet tillater det kan man prate sammen underveis. Man kan også være med i løpegrupper, som man for eksempel lager samme i nabolaget, via en Facebook-gruppe eller ved å delta i organisterte løpegrupper – som for eksempel jeg har i Bærum/Oslo vest. De kan du lese mer om her og MELD DEG GJERNE PÅ ved å sende meg en mail straks: trine@trinestreningsglede.no.

Det finnes absolutt fordeler med tredemølle-løping også, men de kan jeg komme tilbake til 🙂

Lykke til med uteløpingen!

Sjekk ut mine løpeprogram for ulike nivåer her om du ikke har gjort det alt HER!

Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og på Instagram for mer inspirasjon!

Og – treningsgruppene mine starter opp neste uke – PÅMELDING ER NÅ!!! Sjekk ut mine treningsgrupper/kurs HER

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *