Hvordan jeg holder motivasjonen oppe ved «bare» å gå turer?

Å trene ofte og variert er det beste jeg vet. Dessuten er jeg utsultet på å få tilbake knallformen. Ettersom jeg bare går rolige, lette turer om dagen, fordi det er fornuftig og best for helsen nå, får jeg verken treningsgleden eller treningseffekten om dagen, det er bare å innse.

Målet har vært å komme seg ut, bevege seg, holde kroppen litt i gang, det har ikke vært å slite seg ut. Svettefesten er midlertidig avlyst, sånn er det! Tålmodighetsprøven her i gården vokser seg med andre ord fullstendig ut av proposjoner.

Etter snart 6 uker uten trening, takler jeg det stort sett greit. Humøret er ikke verst. Trening er ikke alt! Og jeg kommer meg ut…

Jeg har jo hatt turene mine. Gjennom hele sommeren. På flotte steder. Tjøme. Beito. Danmark. Nordmarka…Senest i dag hadde jeg en herlig tur til Tryvannstua med niesen min, som jeg har fått altfor liten tid sammen med alene etter at jeg selv ble tobarnsmamma. I dag fikk jeg en gyllen anledning, og tok meg fri en hel dag i marka med henne. Ikke vanskelig valg!

Det er aldri feil å gå en tur! Det er deilig å tusle rundt og lange ut. Men jeg innrømmer gjerne at jeg enkelte dager kan slite litt med motivasjonen fordi jeg savner treningen min. Men også fordi de rolige turene, den lette aktiviteten med den lave intensiteten verken fører med seg bedre kondisjon eller styrke, ei heller noe vektreduksjonsbidrag å snakke om. Husk jeg går ikke raske turer som får pulsen til å bli høy – jeg går for å bevege meg!

  • Men jeg kjenner at jeg trenger bevegelsen, og at turer gjør godt for muskler og ledd.
  • Jeg kjenner dessuten at frisk luft og lys gjør positive ting med tankene, følelsene og humøret.
  • Avbrekket en tur ut gir er sunt for både kroppen og hodet.
  • Og opplevelsene som kommer med turene, spesielt i naturen, er jo ubetalelige.
  • Jeg får også litt mer pågangsmot, selvtillit og effektivitet når jeg får turene mine.

Alt dette motiverer meg til å holde i gang. Til ikke å kollapse helt. Legge meg ned.

«Alt eller ingen ting»…nå har jeg jo prøvd «alt» – det funket ikke. Nå skal jeg i hvert fall ikke prøve en ting til som ikke finker – «ingenting».

Det å holde på rutiner med fysisk aktivitet, selv om det ikke er den treningen min, gir dessuten også masse motivasjon. For mye av den tunge jobben når man skal i gang med å trene handler om å komme i gang, få på plass rutinen, sette av tid og prioritere. Men akkurat dette slipper jeg ved at jeg snører på meg skoene hver eneste dag. Når jeg kan begynne å introdusere trening igjen, blir det i hvert fall easy peasy – bare å bare bytte ut de lette turene med treningsøkter. Eller med raske turer som jo har en rekke positive effekter.

For deg som ikke trenger å holde igjen på kruttet og som har lyst til å begynne å gå deg i form ved turer – her er 15 gode grunner til å gå raske turer:

1. Forebygger Diabetes type 2 og kan hjelpe dem som allerede har utviklet sykdommen.
2. Forebygger høyt blodtrykk og gir lavere risiko for slag og hjerteinfarkt.
3. Øker nivået av det «gode» kolesterolet.
4. Reduserer risikoen for utvikling av hjerte- og karsykdommer.
5. Forebygger og lindrer luftveissykdommer, som astma.
6. Forebygger kreft, og spesielt tykktarmskreft, prostatakreft og lungekreft.
7. Forebygger overvekt og stabiliserer vekt.
8. Bedrer kroppssammensetningen, bidrar til mer muskulatur, mindre fett, og dermed høyere hvilestoffskifte døgnet rundt.
9. Regulerer insulin og reduserer blodsukkerkonsentrasjonen.
10. Forebygge muskel- og sjelettplager.
11. Forbedrer motorikken og bevegelsesmønsterene.
12. Forebygger og lindrer benskjørhet.
13. Redusere depresjoner og ulike angstdiagnoser.

14. Øker selvtilliten.

15. Er sosialt og gir kvalitetstid og ofte gode samtaler.

Ikke glem at du kan bedre kondisjonen dersom turene dine gir økt puls og er litt målrettet. Følg gjerne ett av mine gåprogram for å komme i form – SJEKK DE UT HER! 

For deg som ikke liker å trene, eller som ikke har motivasjon til det – kanskje raske turer er et bra alternativ?
Hilsen Trine 🙂

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og på Instagram for mer inspirasjon!

Og – treningsgruppene mine starter opp neste uke – PÅMELDING ER NÅ!!! Sjekk ut mine treningsgrupper/kurs HER

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *