For noen syke, syke holdninger…

Her kommer ikke en redegjørelse for hva forskning sier eller ikke sier om hva som styrer overvekt, men en oppfordring til å tilnærme seg overvektige med respekt. Det var blogger Henriette Oterviks innlegg «Feite mennesker fortjener aldri å bli hyllet», holdninger og ordvalg som fikk innlegget mitt til å bli ferdigskrevet og publisert i rekordfart i kveld. Takk for det!

Å snakke om «feite mennesker» gjør jeg ikke, det blir å synke for dypt. Både feite og fet er et ladet ord som insinuerer negative sider som at du er dum, lat og usunn, det blir for stigmatiserende. «Overvekt», «fedme» og «overvektige» har jeg derimot selv både omtalt og skrevet om gjennom jobben jeg hadde i ni år, men med respekt, tror jeg. Uansett hvilket begrep du måtte velge å bruke, det er meningsløst å behandle eller bedømme alle i denne gruppen på samme måte!

To personer kan kjempe like hardt, mens kun den ene går ned i vekt.

To personer kan veie det samme, men kan trenge ulik energimengde for å gå ned i vekt.

Det sier sitt.

Overvekt er til en viss grad arvelig, det er en kjensgjerning, men forskerne har fortsatt dårlig oversikt over hvilke gener som styrer overvekten men vi vet at det er langt mer enn latskap og et «gi faen»-forhold til kostholdet. Det forsterker grunnen til at vi alle bør tilnærme oss overvektige og overvekt med respekt.

For eksempel kan man være arvelig disponert for å ha større appetitt, lavere metthetsfølelse, lavere inspirasjon til å være i bevegelse og for å ha lavere stoffskifte enn vanlig. Disse egenskapene kan igjen føre til at man har økt risiko for overvekt og fedme, som kan oppleves i form av at det er vanskeligere å gå ned i vekt eller holde seg stabil eller at man har lettere for å legge på seg. Har du gått ned i vekt tidligere kan du dessuten være i en situasjon der du trenger mindre energi/kalorier enn andre som veier det samme fordi kroppen din har gått på såkalt sparebluss.

(Når man taler til «feite mennesker» neste gang er det fint om man tar med seg denne forståelsen av menneskets individuelle utgangspunkt og revurderer ordvalg av en mer respektfull karakter.)

Jo bedre forskning og kunnskap vi får om overvekt, jo større grunnlag vil overvektige få for å kunne bli behandlet spesifikt. Men generelt gjelder uansett energilovene! For eksempel, har du lav forbrenning så må du spise mindre for ikke å gå opp i vekt. Videre gjelder følgende tiltak for de aller fleste som skal ned i vekt: Enten må man spise mindre mat, eller så må man trene mer, eller begge deler.

For VG og Vektklubb.no har jeg skrevet mange suksesshistorier om personer som har slitt med fedme og overvekt og som ved hjelp av Vektklubb.no klarte og ta grep og gå ned i vekt. Jeg traff dem ansikt til ansikt, og intervjuet dem lenge. Det var sterke, rørende og imponerende historier om folk som hadde møtt mye motstand og bekjempet den. Hver gang noen får det til er det fantastisk. En ting gikk igjen i de fleste tilfellene – støtten og hjelpen man var avhengig av for å klare det.

Når jeg ser Henriettes og andres liknende holdninger til «feite» så lurer jeg på om de har tenkt på om kanskje ikke alle klarer å gå ned i vekt? At det er store sjanser for at de har lagt ned vanvittig mye innsats likevel? Og at de kanskje må jobbe enda hardere enn andre for å oppnå effekt?

Det kan være mange årsaker til at man ikke går ned i vekt selv om man prøver hardt og kanskje spiser som anbefalt. For mange av oss er nok likevel den mest sannsynlige forklaringen at vi får i oss like mye energi gjennom maten som vi bruker gjennom fysisk aktivitet og dermed holdes vekten stabil. Relevant forskning viser at vi spiser mer enn vi tror og beveger oss mindre enn vi tror!

Når alt kommer til alt er overvekt sammensatt, og når forskere kjenner sin begrensning på området så synes jeg bloggere og andre kan gjøre det også, og la være å dømme, snakke nedsettende samt å putte alle i en bås.

I stedet for «feit» kan man benytte «personer med fedme», hvis man ønsker å være mindre stigmatiserende og diskriminerende, og vise mer hensyn og folkeskikk.

God lørdagskveld!

Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og på Instagram for treningstips, inspirasjon og meninger!

BLI MED PÅ min 6 ukers online styrketrening som starter om drøyt en uke. Les mer om treningen på bloggen her i morgen og få oversikt over kurs jeg har i høst ved å klikke på linken HER

2 kommentarer

  1. Jeg ble så utrolig glad av å lese dette! Det er virkelig et friskt pust å lese noe som har med trening, helse og ikke minst vekt å gjøre som tar hensyn til alle mennesker og kroppens individualitet og forskjeller. Du skriver kjempeflott, takk!

    1. Trines Treningsglede

      Så utrolig hyggelig tilbakemelding, takk for at du leste og tok deg tid til å skrive også 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *