Min første yogatime – og tips til deg som er ny

Uten barn i magen var onsdagens yogatime på HiYoga på Majorstua min første å regne!

Foruten at jeg stressa noe helt voldsomt før klassen, kom to minutter for sent og la meg ned på et sted hvor jeg ikke hørte hva instruktøren sa, hadde jeg en nydelig klokketime på yogamatten.

For jeg fikk om litt flyttet meg nærmere, roet meg ned og gitt meg hen til Henriette Liens behagelige stemme og sakte geleiding gjennom ulike øvelser.

Jeg velger å starte med det som kalles Yin yoga. Slik jeg tolker min tilstand, så er en sakte-drevet yogaform det jeg trenger nå. Yoga med posisjoner som holdes i lengre perioder (45 sek til to min) med moderat utfordring på kroppens muskler og bindevev.

Opplevelsen var veldig god. Jeg synes det er uvant å følge instruksjon med lukkete øyne og ikke se etter instruktøren hva jeg skal gjøre, spesielt når alt er nytt. Men det gikk kjempefint, Lien var så tydelig og hvis jeg ikke gjorde alt som jeg skulle så spiller der liten rolle. Jeg vente meg overraskende lett og fort innover og følte meg veldig tilstede. Og timen gjorde kroppen godt.

Yin yoga frister til gjentagelse! Og jeg gleder meg til å teste mer klassisk yoga ogintensive former etter hvert…

Her er mine forberedelsestips til nye:

1. Myke men ikke for løse klær.

Noen av bevegelsene i yoga kan føre til blottet mage eller rørleggersprekk. Så jeg trives med myk bukse med litt høyt liv, samt singlet som ikke er for kort eller vid/løs.

2. Ikke spis eller drikk for mye for tett opp til timen.
Det kan føre til ubehag, oppstøt og en mage som føles i veien. At kroppen må jobbe med fordøyelse under praksisen er ikke egnet. Mange steder får man ikke drikke gjennom timen.
3. Ikke bry deg om de andre.
På din første yogatime nå du regne med både å føle deg litt klønete og å kløne, eller fikle unødvendig mye. Ikke tenk på hva andre får med seg eller tenker om deg. Det er mye informasjon i starten, mange nye øvelser, fokus på en spesiell pusteteknikk du ikke er kjent med og litt hjelpemidler å håndtere. Etter hvert blir du vant til alt. Og mestrer både det fysiske og praktiske.
4. Velg riktig time for deg
.

Det finnes utrolig mange yogaformer. Er du ny så velg uansett en time som passer for nybegynnere. Da lærer du grunnleggende teknikk uansett yogaform. Test ut ulike former før du velger din(e) favoritter.

5. Vær åpen
.

Yoga er kanskje veldig annerledes enn hva du har opplevd eller forbinder med aktivitet. Vær forberedt på at yoga kan sette igang fysiske og følelsesmessige reaksjoner som er ukjent for deg.

Gleder meg veldig til neste yogatime allerede 🙂

God fredag!

Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og på Instagram for mer inspirasjon!

Sjekk ut mine treningsgrupper/kurs HER

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *