Slik skal jeg endre livsstil

Hei og hopp, nå er jeg endelig på tastaturet igjen etter en lang og velgjørende ferie og digital detox den siste delen i Danmark. Det var «riktig deeilig» og avkoblende. Håper du har hatt og har en herlig sommer!?

Som dere vet har helsen min skrantet hele våren, og det fortsatte inn i sommerferien. Kroppen har kommet i skikkelig ubalanse over lang tid, etter en lengre periode hvor jeg har kjørt seg selv for hardt. Kroppen kan komme i ubalanse på mange ulike måter. Uansett årsak, så må større endringer eller mindre justeringer ofte til for å finne tilbake balansen. Vet ikke om du har opplevd dette eller kjenner på det nå?

Min endringsprosess er så absolutt i gang. Jeg har akseptert og tatt grep og brukt sommeren godt. Men å gjenopprette balanse kan ta tid. Ingen ting er gjort over natten. Jeg har fortsatt en vei og gå og en sti å tråkke opp. Høsten skal brukes til justeringer, endring og utvikling. Målet er å bli ordentlig frisk over tid ved tilpasse å livsstilen, og deretter introdusere trening og jobbe seg sterkere og sprekere uten å havne tilbake der jeg har vært det siste året.

Jeg må finne min nye vei – min sti! Og du din, eventuelt.

Mine livsstilsendringer for å bedre helsen er individuelle for meg. Jeg vil likevel dele med dere hvordan jeg i grove trekk ser for meg å gjøre noen forandringer.

Endringene dreier seg i hovedsak om søvn, hvile/restitusjon, trening, kosthold og stressmestring.

Trening: For meg handler det nå om å redusere aktivitetsnivået. I hele juli har jeg unngått å trene for å unngå å gå på en smell og bli mer syk. Jeg har gått korte og lette turer, og syklet med barna/familien. I august skal jeg kombinere turer, yoga, styrke og lett trening ifm jobb. Hvis jeg holder meg frisk hele august skal jeg vurdere å trappe opp aktivitetsnivået i september.

Søvn: Der er jeg godt i gang.

For å bedre søvnkvaliteten (hver time jeg sover) bruker jeg søvnapnéskinne hver natt. Jeg får bedre oksygenopptak og dermed bedre søvnkvalitet, som er viktig for å få styrket immunforsvaret.

For å øke søvnmengden sørger jeg for å sove flere timer, minimum 8 timer, hver natt. Å legge meg tidligere er det vanskeligste men viktigste grepet. Helst klokken 22 så ofte som mulig. Å sove lengre om morgenen gjør jeg også så ofte jeg har mulighet. Ikke lett med småbarn og jobb. Mannen er en fantastisk ressurs mht barna.

Hvile/restitusjon: I hele sommer, og etter nesten å ha møtt veggen, har jeg hatt fokus på hvile, ro og sakte tempo. Jeg skal prioritere mye hvile fortsatt den neste måneden, og mer enn før på sikt også – i min endelige, nye livsstil og treningshverdag.

Kosthold: Jeg skal forske meg frem til et kosthold som er riktig for meg – som er med å bygge opp immunforsvaret, øke overskuddet, bedre fordøyelsen og minke søtsuget. Det blir uansett hyppige måltider, sunn mat, variert mat, nok vann, mye grønnsaker og fisk, grove kornprodukter, frukt og grønt, nøtter, probiotika og vitaminer, samt lite sukker, for å nevne noe.

Stressmestring: Jeg skal gi kroppen ro og tankestrømmen pause hver dag, og skal prøve ut litt ulike måter å gjøre det på. Kanskje strikke, lese bok, kryssord eller annet. Jeg bruker også tid på å finne ut hva som tar energi av meg og hva som gir, og hva jeg bør bli bedre på å bruke mindre energi på.

♥♥♥

Da har jeg noen guidelines for meg selv, og lurer på om du gjør noe liknende eller annet som bil balansere din livsstil? Vil du dele så blir jeg veldig glad 🙂

Etter en sommer med helsemessig nedtur, nyttige prosesser og kjempefine ferieturer med familien, skal det bli supert med hverdag. Jeg elsker rutiner, nye målsettinger, utvikling og arbeid og ser frem til både jobb, aktivitet, hvile og hygge – med en litt ny vri – denne høsten. Håper du er med 🙂

Let`s go!

Trine

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og på Instagram for mer inspirasjon!

Sjekk ut mine treningsgrupper/kurs HER

2 kommentarer

  1. Høres ut som du har en god plan og familien med på laget! Jeg skal bare bli kvitt alle unnskyldningene først, så blir jeg med, he he! Nei, her må det tas tak og veldi inspirerende å lese din blogg. Vil gjerne vite mer om hvordan hverdagen går opp med barn når man har alle disse andre høye kravene til seg selv. Slites imellom prioriteringene føler jeg. Lykke til videre

    1. Trines Treningsglede

      Hei, ja det med barna kune vært utgangspunt for et eget innlegg. Takk for tipset/ønsket 🙂
      Og lykke til med din kabal. Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *