Babysteps mot knallformen

Null antibiotikakurer i løpet av et år er det ideelle. Det samme er det med daglig fysisk aktivitet. Så jeg er definitivt ute og kjører. Kjipt!

Jeg er virkelig ikke skapt for å sitte på ræva, ingen av oss er det! (Jeg fikk denne t-skjorten av Frode i dag da han kom hjem fra løpeBirken, var den ikke fin? :)) Selv om det å være i ro i en uke av gangen eller mer, er det jeg på en måte trenger nå, så er det selvsagt negative sider ved inaktivitet også. Kroppen min sier faktisk fra straks den er i ro over tid, ja bare dager ofte. Den blir stiv og «sur». Går det går for langt pådrar jeg meg typisk en strekk i ryggen eller låsning i nakken, for eksempel.

Man lærer så lenge man lever. Jeg har nok hatt en tendens til å vente med å bevege meg til jeg føler det kan innebære litt anstrengelse. Sikkert fordi jeg litt mye «en treningsperson» og glemmer litt hvor viktig bare lett, lett bevegelse er for kroppen og helsen. Mine mål handler både om å komme tilbake i form OG om å ta helsa tilbake, to ting som henger øye sammen har jeg nå smertelig erfart. Denne gangen tenker jeg derfor litt nytt og derfor er jeg i gang på veien til mine hårete treningsmål nå mens jeg er syk.

Det første steget! Den første turen! Det er i dag. Jeg trenger ikke vente. Jeg forebygger et utilfreds muskel- og skjelettsystem ved å gå en kjemperolig, liten tur – som ikke er slitsom eller effektiv på noen som helst måte. Jeg skal ikke opp i puls, ikke sluke kilometere, ikke sanke kalorier forbrent…Jeg skal bare opp fra ræva, bevege meg sakte. Få den gode diagonalgangen. Løse opp. Spenne av. Puste. Lufte hodet. Tenke mer positivt.

Les også: 15 gode grunner til å gå     

Så da er jeg i gang da med nye babysteps mot mitt hårete mål – KNALLFORMEN!!!

Blir jo glad og motivert med en gang ved å ta fatt på oppgaven – som var stor fra før og som har vokst seg ufrivillig enda større, og som nå i tillegg virker vanskelig fordi målet enda ikke er nådd og er enda lenger unna. Samtidig – brutt ned i detaljer er det bare lystbetonte treningsoppgaver som fortsatt skal løses fremover helt til jeg er i mitt mål som fortsatt er klart og tydelig – i knallform.

Treningsprosjektet må ventes å bli humpete og krokete videre også. Og jeg blir sikkert irritert og lei meg igjen, som jeg gjerne blir spesielt når jeg er på vei til å bli syk igjen. Det vil fortsatt kunne bli tungt og føles urettferdig. Og tapet av treningsglede og form – som for meg faktisk har blitt en liten sorg – kan vedvare en god stund til. Det har jeg ikke kontroll på ennå.

Men jeg dør ikke av dette, ingen mosjonister gjør det. Det gjør ikke noe om jeg bruker mer tid. Det er ikke sånn at jeg må ta igjen etter sykdom. At hvis jeg trener 5 timer mindre en uke, så MÅ jeg ta igjen dette neste uke for å nå målet innen en bestemt dato. Jeg ønsket selvsagt sterkt å nå en dato, men jeg er mosjonist, jeg trener ikke mot OL. Det går fint!

Du kan lese målet jeg satte meg i april i fjor her: Bli med å komme i form

Likevel kunne lagt meg ned nå, vært motløs og en taper – et offer. Men jeg reagerer ikke slik når jeg møter motgang, jeg er heldig sånn. Jeg velger å se fremover etter løsninger, muligheter, lyspunkter og den delen av virkeligheten som gjør meg bra. Jeg justerer meg, handler og gjør det beste ut av det. Holder fokuset på min drøm, mitt mål. Dit jeg skal okke som. For jeg er virkelig ikke tjent med noe annet!

Og jeg elsker jo treningen min og velger å se det slik at jeg da er heldig som har så spennende og utviklende opptreningsfase foran meg med masse lystbetont arbeid, fremgang og måloppnåelser.

De nye sykdomsrundene og kjeppene i hjulene som kommer må bare løses underveis!

I dag er jeg altså i gang på veie mot mine hårete mål, med min bitte lille tur rundt hushjørnene her. Og uansett hva som kommer i veien, hvor sliten eller frustrert jeg måtte bli igjen, eller hvor langt unna målet virker så blir det bare å konsentrere seg om det neste skrittet fremover. Når jeg har vært frisk over tid skal jeg søke utfordringer og mestring, og hente ny motivasjon.

Jeg gir meg aldri! Og håper og kunne inspirere andre som strever også til å bite seg fast. Det blir lysere 🙂

Følg gjerne Trines Treningsglede både her, på Facebook og Instagram for mer inspirasjon 🙂

Trine 🙂

Bli med på mitt sommertreningstilbud med styrketrening i lukket Facebook-gruppe fra 1.juli til 20.august. Ta kontakt på trine@trinestreningsglede.no hvis du vil vite mer.

2 kommentarer

  1. Inger Johanne

    Hei Trine
    Jeg føler med deg. Jeg har opplevd omtrent samme kronglete vei som deg, men ikke pga sykdom. Hver gang jeg har fått opp igjen kondisjon og styrke har jeg klart å skade meg på ett eller annet vis og må starte på igjen. Det er lite motiverende og kjedelig, men det virker som om du har riktig fokus og tilslutt går det riktig vei 🙂 Lykke til selv om veien virker litt langt frem akkurat nå.

    1. Trines Treningsglede

      Takk for at du delte og for oppmuntring 🙂 Det må gå veien til slutt, glad du opplevede det! Lykke til videre 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *