Gir din trening høy forbrenning?

FOTO: Pia Codling

Pulsen øker og kroppen forbrenner mange kalorier hvis du bruker mange og store muskelgrupper i en aktivitet. Ønsker du å innlemme eller prioritere trening som også gir vektreduksjonsbidrag, så er lurt å kjenne til hvilke aktiviteter det er, eller kan være.

Stort muskelbruk henger sammen med at du beveger det meste av kroppen, ikke bare noen eller små muskelgrupper. Eksempler på aktiviteter der du bruker mange og store muskelgrupper er tråkking på ellipsemaskin, romaskin, aerobic, step, langrenn og svømming.

I alle disse aktivitetene skjer det gjerne bevegelser både i under- og overkroppen, og i tillegg kanskje aktivering av kjernemuskulaturen. I teorien skal det utløse økt puls og høy forbrenning! Bruk gjerne pulsklokke til å kontrollere at det faktisk er det som også skjer i praksis! 

Skal man ned i vekt så må forbruket av energi via aktivitet må være høyere enn inntaket av energi via mat. Det kan man få til ved å redusere matinntaket, øke aktivitetsnivået eller (helst) begge deler.

Hvis man ønsker å øke aktivitetsnivået mest mulig, både på kort og på lang sikt, så kan det være smart å ty til aktiviteter med stort muskelbruk jevnlig. Jeg oppfordrer ingen til å velge aktiviteter kun ut i fra dette – uansett hvor stor overvekt man skal bli kvitt. Langt i fra. Jeg er tilhenger av at man blander effektivt trening og trening som gir glede og treningsmersmak. Men det er alltid lettere å nå mål for vektreduksjon hvis man vet hva som bidrar effektiv til nettopp dette.

Aktivitet som involverer stort muskelbruk, gir det ikke bare høy forbrenning men også god kondisjonseffekt. Det er jo som plommen i egget, for de aller fleste som skal ned i vekt vil jo gjerne også i bedre form.

For mange er det derfor fornuftig å velge aktiviteter som de jeg har nevnt i dette innlegget, eller liknende aktiviteter som tar i bruk mye bevegelse av kroppen.

Om man vet at man trenger å bli kvitt noen eller mange kilo, men ikke motiveres av å sette seg vektmål, kan et treningsmål være vel så smart. Å jobbe mot bedre kondisjon vil etter all sannsynlighet bidra til vektnedgang også, og vektstabilitet, dersom du ved siden av spiser sunn mat i passe mengder. Når formen øker, øker dessuten forbrenningen ytterligere.

Det er ikke den ting ikke trening er bra for. Skal love deg jeg savner gode treningsuker og god form, og gleder meg til å komme tilbake dit en vakker dag.

Ønsker deg en fortreffelig mandagskveld. Her har vi badet barn, klippet plen, ryddet hus og vasket klær. Og snart møtes Frode og jeg i sofaen for å se den svært spennende svenske serien vi har begynt å følge med på «Midtnatssol».

Trine 🙂

PS! Nytt online styrketreningskurs starter denne uken, det er ikke for sent å melde seg på. Les om treningen HER og hiv deg på mailen. Så blir vi sterkere sammen mot sommeren 🙂

For å få oppdateringer om nye blogginnlegg samt inspirasjon til trening kan du følge meg på Facebook-siden hved å klikke «liker» på siden her:  Trines Treningsglede

Følg meg gjerne på Instagram: @trinestreningsglede

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *