Treningen som funker med barn og familie

Hvordan få trent i vinterferien på en måte som blir bra for alle? Din innstilling, fleksibilitet og gode kommunikasjonsevne kommer godt med. Jeg har mange ferier bak meg med trening – både med og uten småbarn – her får du mine tips.

5 viktige barne- og familievennlige tilretteleggingstiltak :

  1. Med en moderat, fleksibel og spontan innstilling kommer du langt på vei. Du kan få til mye uten å redusere feriefølelsen til noen hvis du ikke har for høye krav.
  2. En slags individuell plan for hvordan du skal få trent i ferien er ganske lurt, men den bør ha alternativer og være svært justerbar. For å bevare den avslappede stemningen som hører ferie til gjelder det å kunne se an hvordan dagene utvikler seg og tilpasse seg de andre. Kanskje ble det ikke akkurat da du hadde tenkt, eller like lenge, men ta det du får!
  3. Sørg for god kommunikasjon i familien/gruppen. Å ta med familien/de rundt på planlegging av treningen (din og kanskje andres) og kartlegge alles forventninger, ønsker og behov, er smarte forberedelser. Da vil du sannsynligvis møte mer samarbeidsvilje og positivitet rundt dine treningsøkter, samt få fornøyde mennesker rund deg.
  4. Lag en grovplan sammen for hvordan trening og ferie skal bli bra. Avklar tidlig hva slags ønsker dere har for trening og egentiden det eventuelt ønsker. Del din drøm og lytt til de andres drømmer. Legg en grovplan sammen. Hva er greit og hva ødelegger ferien? Her er jo både familier og familiemedlemmer forskjellige.
  5. Unngå for mange treningstimer i småbarnas våkentid, men unn deg trening og litt avbrekk og egentid av og til. Det gir så mye energi og jeg er sikker på at det kommer alle til gode. Det kan bli tett nok og mye fellestid i løpet av en ferieuke under samme tak. Alle klarer seg uten hverandre i perioder. Og å komme tilbake med litt frisk input til familien skader kanskje ikke?

Forslag til hvordan du kan få trent i påsken:

DU SOM HAR SMÅBARN OG ER HJEMME ELLER PÅ FJELLET:

  • Treningssenter med barnepass: Har du tilgang på treningssenter med barnepass, slik som Sats Elixia, kan du ta med hele familien og trene hva som helst. Det forutsetter selvfølgelig at det fungerer med barna i barnepassen, at de trives og at du kan trene med god følelse. I vår familie drar vi alle sammen, og jeg og mannen får til og med en slags kjærestetid på kjøpet. Kan anbefales for de som har muligheten.
  • Gå tur med bæremeis: Å bære småbarna på ryggen er både koselig og effektivt. Ta de med på familietur, bruk kroppen og få trent kondisjon. For barna er det spennende utsikt – helt topp!
  • Legg ut på skitur med pulk: Å gå på langrenn og dra pulk med mange kilo barn er superbra trening. Du bruker masse muskler i mage, rygg, rumpe og bein og trener kondisjon. Om barnet sover kan du komme ganske langt. Og når barnet er våkent er det ypperlig med rasting og bevegelse og oppdagelsesferd for barnet. Og sitte i pulk og suse gjennom natur og fjell er også spennende for mange barn. Tilvenning kan være nødvending.
trinepulk
  • Trilletur: Ikke alle steder i landet har snø og skiforhold i påsken, ei heller alle fjell. Å gå og trille barn i vogn er både hyggelig og god mosjon. Bytt på å trille pulken. Det er fint å få avveksle med å gå fritt med diagonale og dynamiske armer.
  • Trugetur på fjellet: Jeg har ikke prøvd og gå tur med truger selv ennå, men det er virkelig en ting jeg drømmer om og gleder meg til å oppleve. Det tror jeg er en flott opplevelse i naturen, slitsomt, annerledes og god trening. Moderne truger skal finnes i størrelser til alt fra lilleputt, barn og voksne.
  • Effektiv egentrening: Det er lov for både små- og storebarnsforeldre og ta seg en aktiv pause. Å få brukt kroppen, svettet og beveget seg, kanskje til og med i frisk luft er sunt og viktig i alle faser. Med den effekten trening har er jeg overbevist om at det kommer det alle til gode om du bevilger deg en halvtime eller mer. Har du en halvtime bare kan du for eksempel trene 5-6 styrkeøvelser i sirkel, eller gå, jogge eller gå på ski etter intervallmetoden, eventuelt jevnt «fort». Få opp pulsen mens du kan!!!!
  •  Når barna har lagt seg: Å trene «på skift» har blitt et velkjent fenomen her i huset etter vi fikk barn. Og gjerne etter de har lagt seg. En gå- eller løpetur hjemmefra, styrketrening med egen kroppsvekt eller med håndvekter – for eksempel etter livesendinger fra meg.

Se forslag til øvelser du kan gjøre hjemme uten utstyr HER!

Få 10 liveøkter med meg (to 50 minutters helkroppsøkter i uken) i mitt 5 ukers online styrketrening med oppstart 18.april – prisen er 950 kr. Send meg en mail for PÅMELDING om du er interessert: trine@trinestreningsglede.no

DU SOM HAR STØRRE BARN OG ER PÅ FJELLET ELLER HAR SKIKKELIG VINTER:

langrenn
  • Langtur på ski med sele: Fra barna er 5-6 år gamle kan dere få lengre turer dersom barna er vant til langrenn eller bare har lyst. Ha med sele på tur og la barnet veksle på å gå selv og henge på bak etter hva han/hun har lyst til. Etter hvert kan du få deg lange turer på ski, stort energiforbruk og god utholdenhetstrening.
  • Alpint med barna: Hiv deg med barna og bruk kroppen i alpinbakken. Både slalåm, telemark og snowboard en halv eller hel dag gir stort muskelbruk, økt energiforbruk og allsidig bruk av kroppen. Å få variasjon i påsken fra ditt vante treningsopplegg er bare bra! Nyt det og lek deg i form med barna.
  • Trugetur på fjellet: Jeg har ikke prøvd og gå tur med truger selv ennå, men det er virkelig en ting jeg drømmer om og gleder meg til å oppleve. Det tror jeg er en flott opplevelse i naturen, slitsomt, annerledes og god trening. Moderne truger skal finnes i størrelser til alt fra lilleputt, barn og voksne.

Langkjøring krever litt tid. Ett familievennlig tidspunkt for langkjøring er før «huset/hytta våkner». Legg deg tidlig kvelden før, stå opp før alle andre og nyt nypreppa skispor alene.

Styrkeøvelser kan smettes inn her og der, en og en eller to og to. Tidspunkter jeg liker å gjøre slik er:

  • Før frokost
  • Før dusjen
  • Etter skitur/før dusjen
  • Mens maten koker eller steker i ovnen
  • Mens mannen og barna lager mat 🙂
  • Mens barna ser på barne TV eller du ser på dagsrevyen

Da håper jeg du fikk litt inspirasjon. Husk og pakk med deg det du trenger da, så ikke det hindrer deg.

Riktig god ferie 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *