Ta gjerne en uke fri fra trening

Ta gjerne fri fra trening en uke i forbindelse med ferie hvis du vil eller ikke har muligheten til å trene. Og gjør det med god samvittighet.

Det er ingen krise for formen! Så sant du er vant til å trene og gjør det regelmessig ellers er det kanskje tvert i mot bare positivt.

Om du trener mye til vanlig kan en ukes pause virke oppbyggende for både formen, overskuddet og motivasjonen. For å opprettholde formen du har bygget opp er det dog avgjørende at du kommer raskt i gang igjen etter ferien. For trening og god form er ferskvare og tåler ikke for lange inaktive perioder.

Om du trener cirka 3 ganger i uke til vanlig, er det ikke nødvendig med en hel ukes pause for formens del, men kanskje motivasjonens og variasjonens?

Ikke nøl med å ta en uke fri fra trening!

Det du kan vite er at når treningspausen er på mer enn en uke begynner det å gå ut over formen. Og jo lengre opphold jo større tap og jo tyngre er det å begynne på igjen. Å holde i gang for å vedlikeholde formen er noe jeg pleier å gjøre selv (når alt er som normalt med helsen) og som jeg anbefaler deg også. Under bildet forteller jeg litt om hva som kreves for at du skal unngå å tape form.

To måter å vedlikeholde formen på:

  1. PAUSE: For deg som trener regelmessig kan du legge opp til å trene ofte og bra tett opp til pausen/ferien og så begynne på igjen like kvalitativt rett etter en ukes pause/ferie.
  2. 2 KONDISØKTER I UKEN: Du legger inn to eller flere harde kondisjonsøkter (20-30 minutter) i uken/ferien, der du jobber med høy intensitet. Gjerne ved intervalltrening. Få tips til to effektive 20-minutters økter HER . På den måten kan du vedlikeholde og sikre deg at du unngår tapt form og vaner.
  3. 1-2 STYRKEØKTER I UKEN: Du legger inn en til to effektive helkropps styrkeøkter for å sikre at du bevarer muskelstyrken. Velg noen baseøvelser for å få trent mange og store muskelgrupper og sørg for å tren til utmattelse. Eksempler på baseøvelser er knebøy, markløft, push-ups, stående foroverbøyd roing og crunch. Sjekk ut min styrkebase for veiledning av øvelser!  eller bli med i min «online sommertrening i lukket facebook-gruppe» hvor du får ulike treningsvideoer med meg, som du kan følge. Ta kontakt på mail trine@trinestreningsglede.no om du vil melde deg på.
  4. DAGLIGE TURER: Du går tur eller mosjonerer i minst 30 minutter hver dag og får opp pulsen i minst 4-5 minutter. Dette er en super måte å vedlikeholde gode vaner og helsemessige effekter.

Når hverdagen kommer tilbake har du fått en pause fra den vante treningsmengden og hat kanskje fått fornyet motivasjon til å gi på litt ekstra igjen etter ferien.

Nyt ferietiden folkens! 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *