Aktiv i 100 dager – bli med du også!

Ny utfordring med 100 dager med aktivitet gis av meg fra mandag. Det betyr ny sjanse til gamle og nye!

Er du klar for en lystbetont utfordring som sikrer mestringsmuligheter? I så fall kommer det bare til å gjøre deg godt og formen topp. Delta ved å melde deg inn i Facebook-gruppen HER!

Over 600 deltakere har deltatt i gruppen i 100 dager allerede, hvor mange har hatt samme mål – nemlig å bære fysisk aktive minimum 30 minutters er dag i 100 dager.

Nå er mange i gruppen kommet i gang og i bedre form og er motiverte for å fortsette den gode vanen. Vi vil derfor starte på nytt og invitere med deg også!

Mandag går startskuddet og jeg håper å få med enda flere nordmenn på den sunne, fornuftige, formoppbyggende og overkommelige utfordringen.

Så hiv deg med – i 100 dager fra mandag 10.juli og til 17. oktober.

Perfekt timet til starten på ferie – hvor vi har mer tid til å bevege oss – til og med på dagtid!

Jeg oppfordrer deg altså til å være fysisk aktiv minimum 30 minutter hver dag i 100 dager. Du kan selvsagt gjerne gjøre mer og. Men daglig aktivitet i en halvtime er utfordringen du får av meg og som du inviteres til å dele i denne lukkete facebook-gruppen. Klikk deg inn og send meg medlemsforespørsel om du ønsker å bli med på «100 dager med aktivitet»! I facebook-gruppa inviterer og oppforder jeg alle til å «skryte» av seg selv om øktene som er gjennomført – gjerne med en kort kommentar om dine opplevelser underveis. Du vil se alle som har gjort det allerede. 

Selv er jeg vanligvis fysisk aktiv ved trening og mosjon daglig og ser utrolig mange fordeler med det. Akkurat nå er jeg syk og inaktiv selv, men heier på dere!!!

Å bevege seg daglig og ha lav terskel for å være fysisk aktiv gjøre det rett og slett enklere å trene regelmessig og være i stabilt god form. Å trene ofte gjør dessuten at vei tilbake til god form og gode treningsvaner er kortere, noe som er veldig motiverende. Jeg ønsker å inspirere deg og gå i front for at det skal bli mer naturlig for deg også å knyte på deg joggeskoene og trene musklene ofte. Selv om du ikke trener hardt eller holder på lenge, får du stort utbytte – både på helsen, formen, vekten og den psykiske velværefølelsen om du bruker kroppen hver dag.

Husk dette kan alle være med på uansett hvor de bor i landet og verden.

Dette teller:

  • Fysisk aktivitet i minst 30 minutter (eller 10 minutter x 3) daglig med moderat intensitet. Moderat intensitet tilsvarer aktiviteter som medfører raskere pust enn vanlig, for eksempel hurtig gange. (Høy intensitet tilsvarer aktiviteter som medfører mye raskere pust enn vanlig, for eksempel løping.)
  • 30 minutter med øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper. Styrkeøvelser bør tilpasses den enkelte med hensyn til type øvelser, antall sett, antall repetisjoner og treningsøktenes hyppighet.
  • Hverdagsaktivitet i minst 30 minutter, slik som hus- og hagearbeid, trappegang, aktiv transport og regelmessige pauser i løpet av arbeidsdagen, er viktig for å redusere stillesitting og øke aktiviteten

​Jeg vil avslutte med å si – gjør det enkelt. Bare snør på deg skoene – gå en tur, jogg lett eller sykle til jobb. Den aktiviteten du gjennomfører er den aller beste.

Håper å høre fra deg 🙂

Trine

Ikke et treningspress

Vi lever i et stillesittende samfunn, en hektisk hverdag og i en fancy treningskultur. Det er mye fokus på hvordan man kan trene, hva som er siste trend, hvilke metoder man bør følge når man skal ned i vekt og så videre.

Dette er ikke et tiltak som skal få de ivrige som trener allerede til å trene mer, eller unge som har et anstrengt forhold til mat, trening og kropp til å forvente enda mer av seg selv. Jeg tror ikke jeg er typen til å kunne skape et hysteri og er et levende eksempel på at man tar en pause fra både mosjon og trening dersom man er syk eller trenger en hviledag. Jeg maner ofte om behovet for hvile, restitusjon og helhetlig helse, noe som er ekstra viktig om man trener mye, hardt og ofte.

Jeg ønsker å bidra til økt fysisk aktivitet for de som trenger et spark bak og til å bedre folkehelsa. Jeg jobber jevnt og trutt med bloggen for å senke folks treningsterskel, øke treningsgleden og hjelpe folk i gang med vaner som varer. Nå ønsker jeg å sette et ekstra fokus på det.

Utfordringen om 30 minutter (som også kan deles opp i bolker på 10 minutter) er helt i tråd med myndighetenes råd for fysisk aktivitet og skal være gjennomførbar og mulig for absolutt alle i løpet av døgnets 24 timer.

Kommer det dager hvor det er viktigere for deg å gjøre andre ting hele dagen, så er det ingen krise, pekefinger fra meg eller mangel på forståelse. Men la det være unntakene og et bevisst valg.

♥♥♥

Mitt brennende ønske er at dette ikke bare er en utfordring du tenner på, «liker» og hopper på her og nå, men at du først tenker deg om om dette er noe du vil og er klar for å investere tid og innsats i, hva du ønsker å fylle denne halvtimen med og deretter virkelig legger deg i selen for å fullføre (hvis du lander på at du er motivert nok for den langvarige men enkle utfordringen). Ikke minst bør du bevisstgjøre deg hvilke utfordringer og unnskyldninger du trolig vil komme opp med etter en tid, slik at du står best mulig rustet til å møte dem og mestre dem.

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Min instagramprofil; @trinestreningsglede

 

103 kommentarer

  1. Torill Eidsheim Ryland

    Eg e med

  2. Eva G. Brå

    Jeg vil være med 🙂

  3. Eg er med

  4. Kjempebra initiativ! Jeg er mes

  5. Janita Urke

    Ja, veldig klar for å bli med

  6. Ja takk dette vil jeg 🙂

  7. Britt Lillian Mikalsen

    Jeg er med. 🙂

  8. Hege Traagstas

    Jeg er med.

  9. Eg vil gjerne bli med!

  10. Liv Å Moholt

    Ja jeg blir med

  11. Jeg er med

  12. ey for en god ide! jeg er med! gøy å gjøre noe sammen!

  13. Stine Jøranli

    Jeg er med

  14. Rønnaug Bysveen

    Jeg er med!

  15. Hildegunn Winje

    Jeg er med

  16. Tove Urdshala

    Jeg er med

  17. Ingrid Otilie Holte

    Ja det vil jeg

  18. Jeg er gjerne med!

  19. Tone Øye

    Vil være med

  20. Kjersti

    Jeg er med

  21. Henger meg på

  22. Hanne Grindvik

    Jeg er med Klar som et egg

  23. Veronuca

    Jeg er med:)

  24. Dette er hva jeg trenger! Jeg er med 🙂

  25. Eli Olsen

    Jeg er med

  26. Annbjørg Herland

    Hiver meg på 😉

  27. Trude Henning

    Jeg er med

  28. Jeg blir med

  29. Linette Halck

    OK Trine, jeg tar utfordringen!

  30. Yessss!!

  31. Anniken

    Jeg blir med 🙂

  32. Janne Dahl

    Jeg blir med

  33. Kari Håkonsen

    Jeg er med.

  34. Børge Angelsen

    Jeg er med.

  35. Anne Stensæter

    Jeg er med ☺

  36. Veronica Balseth

    Jeg er med

  37. Wenche Bolkan Nordli

    Jeg er med!

  38. Jeg er med 🙂

  39. Anita Sauholmen

    Dette trenger jeg, så jeg er med.

  40. Jeg er med

  41. Solfrid

    Ja

  42. Jannike Ramsvik

    Med!

  43. Sissel øye

    Jeg er med

  44. Jeg er med!

  45. Marie Bakkevik

    Jeg vil gjerne slenge meg med

  46. Kari Sneve

    Jeg blir med! Jeg er bestemt på å være mer aktiv, og da passer det meg bra å ha en som pusher litt, og kan motivere på de late dagene.

  47. Hei. Vil gjerne være med.

  48. Jeg er med

    1. Takk for at du motiverer slik, noe jeg helt klart trenger❤️

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *