Har du tendenser til «straffetrening»?

Får du dårlig samvittighet når du har spist? I så fall er du ikke alene. Undersøkelser viser at 18 prosent av nordmenn opplever denne følelsen ukentlig. Blant kvinner er andelen 23 prosent.

Den dårlige samvittigheten er ikke bare knyttet til egen kropp, sunnhet og helse, men også til miljø og dyrevelferd. Generelt har nordmenn et mer anstrengt forhold til mat nå enn før.

Hvordan er dette for deg?

Får du også vonde følelser av mat og bruker trening innimellom for å døyve dårlig samvittighet? Har du tendenser til å avdempe følelsen av mangel på kontroll og viljestyrke, mislykkethet og svakhet med spontane treningsøkter, bør du kanskje være litt obs.  

Normal, innebygd dårlige samvittigheten kan vokse og bli altoverskyggende av streben etter idealkroppen og at man kjenner mye på det sterke kroppspresset fra omgivelsene. Straffetrening kan der og da gjerne utløses av at man har brutt egne regler for hvor lite og hvor riktig man skal tillate seg å spise. Eller at man har spist mat på «nei-listen».

Så pass godt på deg selv.

Mine tips for å bevare et sunt treningsliv:

  • Vær din egen redaktør! Bestem selv hva du vil lese og se på mobilen din, slik at ikke temaer og stoff om mat, spising, kropp, sunnhet, trening, helse, kosthold, slanking, dietter, skjønnhet og utseende ikke dominerer feeden din, appene dine, snarveiene, bokmerkene, avis- og bladbunken, programmer du ser på tv osv, og ikke dominerer all din konsumering.
  • Rydd opp i SOME-profilene! Input´n du utsettes for til alle døgnets tider på Instagram, Facebook, SnapChat kan påvirke deg sterkere og mer negativt og pressende enn du kanskje tenker over til daglig? Vær deg bevisst hvilke folk og profiler du følger så forbildene ikke er tilfeldig men sunne og gode – som gjør deg godt uansett når de dukker opp i feeden din og uansett hvilken situasjon du er i.  
  • Ha flere interesser! Pass på at andre ting enn mat og trening blir en del av hverdagen og fritiden din. Prioritere ulike ting du er glad i og interessert i. Kanskje du liker å lese nyheter om uteriksnyheter, sport og kultur? Kanskje du ønsker å engasjere deg og fordype deg mer politisk? Utvikle deg faglig eller på jobben? Lære deg kunstmaling? Eller være mer sosial? Osv.
  • Lytt til deg selv! Hvem er du? Hva gjør deg glad og fornøyd? Hvordan liker du å trene? Hva er dine ønsker for treningen og helsen? Hvordan kan du bli den beste utgaven av deg selv? Jo mer fokus du har på indre motivasjon og din velvære, jo mer immun blir du mot press utenifra, inkludert kroppspress.         
  • Ikke vær for streng med deg selv! Du kommer langt ved å leve normalt og moderat. Passe med mat, passe med trening, fleksibilitet, rom for utskeielser, rom for «feiltrinn», motiverende mål – er mer gjennomførbart. Lag moderate regler som er realistisk å følge over tid for å øke sjansen for å oppleve mestring, gode følelser, fremgang, bedre form, mat- og treningsglede, god psykisk og fysisk helse og en sunn kropp du trives med.    
  • Dropp «nei-mat»! Mitt motto, som jeg har fra både mormor og Vektklubb.no er at «du kan spise alt men ikke alltid». Jeg synes det er et veldig viktig og levedyktig prinspipp å leve etter, først og fremst med tanke på matgleden og mentalhygienen. Om du liker å ha lister så lag heller en liste med «ja-mat». Motiverende og gjennomførbare mål bør være positivt formulert.
  • Positivt selvsnakk! Si til deg selv at du er god nok, strekker til og innfrir uten å leve for strengt og «å kontrollere». Minn deg selv på alle de rundt deg som liker deg, sier fine ting om deg, setter pris på deg, er glad i deg og elsker deg.
  • Snakk med noen! Kjenner du på mye dårlig samvittighet og vonde følelser rundt mat, måltider, spising og trening, er det lurt å snakke med noen om det. For eksempel en venninne eller en annen fortrolig.
  • Dyrk den innebygde sperren! Har du spist ting som ikke er bra for kroppen, eller har spist altfor mye, og justerer deg etter dette, kan du tenke at det er normalt, sunt og bare bra. Fortsette å la den guide deg på den normale middelveien. 
  • Tenk mer langsiktig! Sunn mat og daglig fysisk aktivitet er å anbefale hele livet, både for den fysiske og psykiske helsen og formen. Litt svigninger i matinntak og aktivitetsnivå er naturlig etter som hver dag er ulik. Har du skeiet ut litt ekstra en dag, kan du ta det med ro. Over tid jevner det seg ut.  
  • Sett ting i perspektiv! Å spise noen du ikke burde ha spist, er ikke verdens verste handling. Tvert i mot er det helt normalt. Så ikke hat deg selv for det. Ikke straff deg selv. Prøv heller å gå videre og ta et sunnere valg neste gang.
  • Tren regelmessig! Å mosjonere og trene lystbetont jevnt og trutt, samt og ta aktive valg i hverdagen, er et sunt valg du kan ta for fremtiden – som gjør deg robust på alle måter, også for utskeielser i mat- og drikkeveien, som du bør unne deg. ♥

Lyst til å jogge i form denne våren og er interessert i bli med i min gågruppe eller joggegruppe for nybegynnere i området Oslo Vest/Bærum så ta kontakt med meg på mail: trine@trinestreningsglede.no (ny gruppe starter rett etter påske) 

Ta vare på gleden ved mat, trening, menneskene dine og livet! ♥

Klem Trine 🙂

Hva gjør man hvis situasjonen allerede er alvorlig?

Hvis man har det vanskelig eller lurer på om man er syk, bør man oppsøke fagpersonell.

  • Mental Helse har en gratis, døgnåpen hjelpetelefon for mennesker som trenger noen å snakke med. Telefonnummer:  116 123
  • De som synes det er vanskelig å snakke med noen kan få skriftlig hjelp på Mental Helses nett-tjeneste sidetmedord.no.
  • Snakk med fastlegen.
  • Ta kontakt med organisasjoner som Interessegruppa for spiseforstyrrelser (IKS) og Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS).

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *