Løpeteknikk – enkle tips for deg og meg

superhero-534120_1920

Enten du er nybegynner eller erfaren – riktig løpeteknikk kan redusere risikoen for skader og øke effektiviteten. Her får du noen generelle og enkle tips! Fokuser på en endring av gangen, og du skal se det går fremover. 

En typisk nybegynner-«feil» er å lande på hælen, noe som både bremser løpesteget og gir uønsket belastning på leddene – som anklene, knærne og hoftene. Og jo tyngre du er, jo kraftigere og mer belastende blir støtet.

Alle som løper har nytte av å lære seg bedre løpeteknikk, her får du noen holdepunkter som kan hjelpe deg i gang og på vei.

Det er bedre å ha:

  1. korte steg (og spesielt i motbakke)
  2. lette steg
  3. høy frekvens (gjerne opp i mot 180 steg i minuttet) ved å skifte ben raskt
  4. lande midt på foten eller fremme på foten
  5. lande på midtlinjen
  6. få hofta opp og frem
  7. få brystet lett frem
  8. armer som pendler avslappet og naturlig

 Enn motsatt, ha: 

  1. lange steg
  2. tunge steg og for mye bevegelse opp og ned
  3. lav frekvens (under 160 steg i minuttet) og mye sidebevegelser
  4. lande på hælen
  5. lande mot innsiden av foten og at knærne faller innover
  6. la rumpa henge bakpå
  7. ha fremskutte skuldre og lut overkropp
  8. stive armer som føres frem og tilbake med lukkete, anspente knyttnever

Skal du løpe fortere og øke farten bør du øke stegfrekvensen (bytte fot raskere) heller enn å øke lengden på steget.

Jeg legger ved en video jeg synes gir en enkel og kort innføring i hvordan du kan SE OG LÆRE deg riktig holdning og løpesteg og dermed få bedre løpsteknikk HER

Löplabbet er dessuten rågode på alt om løping og løpeutstyr, så sjekk de ut for god info og veiledning.

Alle har uansett sin egen løpestil så finn din ved hjelp av de generelle tipsene over, og sørg for variasjon ved å løpe i ulendt og ulikt terreng.

Håper det var til nytte 🙂

Trine 🙂

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *