Jeg forsøker også å bekjempe kroppspresset daglig!

codlingweb-4592

I likhet med www.funkygine.com hang jeg meg også opp i blogger Kristin Gjelsviks kommentar i sin egen videoblogg i dag om at hun kjempet kampen mot kroppspresset helt alene.

Synes den kommentaren var drøy, lite gjennomtenkt og ikke minst en skuffende bekreftelse på at hun ikke kjenner til Trines Treningsglede, he he he he.

Jeg skal spare alle for et tilsvar på Gjelsviks kritiserende apell – som gikk i alle retninger i et helt kvarter, uten at hun tok seg tid til å nyansere kritikken noe særlig. For jeg skjønner at jeg ikke egentlig er en kritikken var rettet mot. Og at den sårbare gruppen hun til daglig når og tar under sine vinger heller ikke følger meg.

Likevel fikk jeg lyst til å benytte anledningen til fortelle litt om hvordan jeg jobber til daglig mot kroppspresset i mine kanaler som tross alt når en del. Jeg har snart 20.000 kvinnelige følgere på Facebook-siden Trines Treningsglede.

Jeg skriver i ny og ne et innlegg som handler direkte om kroppspress og debatten rundt det. Men det er vel den stille kroppspressbekjempelse jeg gjør hver eneste dag jeg anser som den daglige jobbingen. Det synes jeg ikke skal undervurderes. Som treningsblogger er man selvsagt på generell basis svært utsatt for å bidra til økt kroppspress enten det er på den ene eller den andre måten. Så dette har jeg et helt bevisst og strategisk forhold til i alt jeg formidler.

Trines Treningsglede skal være en pause fra kroppspresset, var en av de skrevne hovedvisjonene jeg hadde da jeg opprettet bloggen, så dette er altså noe jeg jobber mot kontinuerlig. (Så helt alene er du ikke Kristin! 🙂

Min strategi er ikke å gjøre kroppspress til en stor del av bloggen, tvert i mot. Jeg driver treningsblogg, dyrker trening og glede og har minst mulig fokus på kropp generelt. Likevel er trening, kosthold, kroppsbilde, psykisk helse, spiseforstyrrelse og et syklig forhold til trening såpass nært relatert, at jeg er absolutt opptatt av, oppdatert på og tydelig i mitt standpunkt i forhold til dette.

Jeg lykkes selvsagt ikke 100 % med den vanskelige jobben mot kroppspresset jeg heller, men la oss jobbe sammen da vel Kristin, så kan vi gjøre hverandre bedre og dermed bidra mer positivt? 

Hvordan forsøker jeg å motarbeide kroppspress i mine kanaler?

  • Fokusere på følgerene mine. Jeg vil at de skal få utbytte av det jeg leverer. At de skal føler seg bedre, får til mer, utvikle seg, overrasker seg selv positivt, blir glade osv. Da må innholdet og budskapet vinkles etter det, og det krever et bevisst språk, ordvalg og bildevalg. Dette tror jeg er kjempeviktig så det jobber jeg mye med.
  • Kle meg naturlig. Jeg har på mer klær på kalde vinterdager og regnværsdager om sommeren, og lite i for eksempel syden. Jeg har litt slaskete klær på dager hvor magen er hoven, og trange klær når jeg tåler at det strammer.
  • I omtale av trening er retter jeg hovedfokuset på opplevelsen, treningseffekten og de helsemessige og mentalhygieniske gevinstene. Jeg forteller innimellom om hvordan man kan bruke trening i kombinasjon med kostholdsendringer for å lykkes med vektreduksjon. Da forsøker jeg å påpeke at rådene er ment til de som trenger eller ønsker og gå ned i vekt av helsemessige årsaker.
  • Hvis jeg selv oppnår å forbedre meg, så skal innholdet mitt omhandle hvordan det kjennes ut innenifra, og ikke hva jeg har oppnådd utseendemessig. På min blogg skriver jeg ikke at trening kan brukes som et middel for å få et bedre utseende, en kropp som er finere eller mer perfekt. Men jeg deler gjerne mine egne treningsmål som er knyttet til bedre helse, form og trivselsvekt – i en kontekst.
  • Å ha estetiske ønsker med treningen er helt normalt og trenger ikke være usunt, så lenge ønsket komme innenfra. Men å trene og ta vare på kroppen for å føle seg fin er noe helt annet enn å trene for å få en fin kropp (les: hva er en fin kropp?).
  • Jeg poserer ikke med kroppen min i flaterende vinkler eller lettkledd på bilder, men forsøker å bruke kroppen for å vise hva den kan brukes til og ikke minst hvordan. Jeg når ikke målet mitt med bloggen og leserene mine hvis jeg viser min sprettrumpe, mine rekorder i styrkerommet eller kondismål som nåes hvis jeg ikke også deler hvordan jeg kom dit. Hvor jeg startet, hvordan jeg trappet opp, sørget for god utførelse og progresjon osv. Jeg er opptatt av kroppens funksjonelle verdi helt bevisst.
  • Så sant jeg finner ord prøver jeg dessuten å bekjempe kroppspresset ved å beskrive detaljene rundt en treningsopplevelse eller periode. Jeg prøver å beskrive følelsene jeg får, det jeg ser i naturen, lukter på treningssenteret eller smaker når jeg skeier ut med noe godt.
  • Jeg forsøker å være bevisst min utstråling, pedagogiske stil og metode – noe jeg ser har direkte og positiv betydning for hvordan jeg påvirker følgerene mine.
  • Balanse er også noe jeg lever etter og som jeg forsøker å formidle som noe positivt og bra nok. Jeg forteller om oppturer og nedturer.

På tampen fikk jeg også lyst til å forsvare media ved å dele litt om hvordan vi jobbet i VGs suksessfulle slankeklubb Vektklubb.no hvor jeg jobbet i ni år. Klart det lå mye risiko i å starte med betalte slankeråd over nettet i regi av tabloidavisen. Der kjempet vi fra start for å bygge opp en god, faglig, seriøs tjeneste, med gode holdninger og et sunt kroppsfokus. Det var kanskje en stille kamp på den måten at vi ikke ropte aktivt ut om denne siden av det hele, men daglig jobbet vi meget bevisste med valg av vinkling, ord, modeller, bilder osv – både på redaksjonell og kommersiell plass – for ikke å støte noen, sette slanke-griller i hodet på feil personer eller bidra til overdreven slanking, usunt kroppsbilde eller skadelig kroppspress.

Jeg har jobbet fulltid i ti år med det motsatte av ”å gi faen” i forhold til kropp og kroppspress. Og jeg forstår som sagt at jeg ikke var en av de du siktet til Kristin. Men neste gang du vil gjøre en forskjell for de som trenger det, kan du kanskje se deg bedre om etter alle som faktisk jobber med noe av det samme som deg, og gjøre dine følgere oppmerksomme på at vi finnes.

Vi er mange gode, sunne, trygge forbilder – og som slår til og lykkes med å formidle og motivere – selv med traust innpakning.

Man kan sikkert si at jeg aldri ville kunne bidra med kroppspress uansett hvor mye jeg prøvde – med min alder og min kropp. Men likevel kunne jeg nok klart å bidra adskillig mer til å rette mer fokus på utseende, kropp og perfekthet, overtrening, straffetrening osv, samt å gi folk dårlig samvittighet, motløshet og demotivasjon.

Siden vi jobber så hardt med dette begge to Kristin – kan du ikke ringe meg? Sammen er vi sterkere og kan bidra mer 🙂

Hilsen Trine Bækkevar Semb 🙂

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *