Slik blir du en bedre blogger og influencer

16144970_1230471030380100_2112350190_o

Årets vinnere av VIXEN Blog Awards ble presentert torsdag kveld, og jeg benytter sjansen til å prøve å bli en bedre blogger og influencer ved å lære av kåringen. Om ikke målet er å bli en vinner av VIXEN, skader det vel ikke å sikte mot å gi sine følgere en bedre totalopplevelse?

Den medie- og kommunikasjonskompetente juryen har nemlig delt hvordan de har arbeidet seg frem til semifinalistene og på hvilket grunnlag de valgte vinnerne.

Spot-on bli-en-bedre-blogger og influencer-materiale som jeg selvfølgelig suger til meg som gode, relevant råd. Når ting serveres på et sølvfat må man selvsagt forsyne seg – er man sulten og arbeidslysten. Selv om jeg «til daglig» henter mye kunnskap fra min samarbeidspartner United Influencers med Thomas Moen i spissen og min analytiske mann…

Juryen vurderte hver enkelt blogg etter flere kriterier, som jeg tenker det er smart å se nærmere på for sin egen del.

Kriterier juryen har arbeidet etter er følgende (i følge nettstedet www.vixen.no):

  • Brukeropplevelse (hvordan opplever publikum produktet)
  • Rettmessig bruk av innhold (følges retningslinjer og lovverket)
  • Skjult reklame (merker man kommersielt innhold godt nok)
  • Teknisk (hvordan fungerer mediene på publikums ulike plattformer)
  • Engasjement (kan publikum enkelt engasjere seg og hvordan blir det møtt) 

Ut i fra gullet deres har jeg laget meg en sjekkliste – som jeg kan bruke i det daglig og faglige arbeidet for å bli bedre:

  1. Står kvantiteten i stil med kvaliteten når det gjelder design, estetikk, bilder, video, lyd og tekst? Og hvordan er førsteinntrykket?
  2. Har jeg tillatelse til å bruke tekst, bilder, lyd og video? Er jeg innenfor opphavsretten og Åndsverksloven?
  3. Har jeg merket det kommersielle innhold på bloggen og i sosiale medier tydelig? Er jeg innenfor Markedsføringsloven?
  4. Er brukeropplevelsen like god på alle plattformer som desktop, nettbrett og smarttelefon?
  5. Blogger jeg regelmessig?
  6. Er bloggen rask og sikker?
  7. Er det enkelt å engasjere seg i bloggen gjennom kommentarfelt og delingsknapper for sosiale medier?
  8. Følger jeg opp engasjementet fra publikummet mitt tilfredsstillende – på bloggen og i andre sosiale medier?
IMG_4723

Å få til alt dette på en bra måte samtidig og på et nivå som kvalifiserer til for eksempel VIXEN-finale, krever masse arbeid over tid, samt å holde tunga rett i munn. Om du er en av de som tror en jobb som blogger umulig kan ta noe særlig mer enn litt fritid, så gir dette forhåpentlig en litt bedre innsikt og forståelse.

Uansett, jeg har i hvert fall flere ting enn hang-ups og løping jeg skal jobbe med å forbedre fremover. Heldigvis har jeg forbilledlige kollegaer jeg kan skule til, selv i denne nokså ferske bransjen.

For eksempel Camilla Aastorp Andersen, som står bak bloggen Treningsfrue.no og som meg selv er under paraplyen United Influencers. Camilla – som mange selvfølgelig allerede har fått med seg – helt rå – både fysisk og digitalt. Det er bare er å ta av seg hatten og lære av deg Camilla – godt jobbet! 🙂

Som fortjent vant hun prisen for Årets Trenings- og Helseblogg da 14 priser i ulike kategorier ble delt ut torsdag ved VIXEN Blog Awards. Gratulerer så masse!!!

16145431_1230471027046767_741804584_o

Håper flere enn meg får glede og nytte av dette på en eller en annen måte! 🙂

Ønsker alle en fin og sprek lørdag!

Hilsen Trine 🙂

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *