Slik drepes treningsgleden

workout-1946596_1920

For å få gode resultater så kan ikke treningen alltid være gøy eller propofull av glede. Og alle – uansett nivå – må pushes, utfordres, ut av komfortsonen osv, for å få fremgang. Derfor er hard trening en viktig del av treningen for alle – ut i fra den enkeltes nivå.

Men før man kommer dit at treningen oppleves motiverende og riktig når den er hard, målrettet, effektiv, tøff osv, så må man komme i gang. Få rutiner og glede ved å trene. Og når man skal i gang, så må man møtes på en annen måte enn om man er i full sving og spruter av styrke, selvtillit og form allerede.

Det handler kanskje om å bli sett der man er, bli møtt på en god pedagogisk måte og ikke minst bli tatt seriøst likevel. Alle fortjener smarte og effektive treningsråd på sitt nivå og et push – men kanskje et vennlig et når man er ny, spent og usikker?

10 spirer til å få treningsgleden fratatt:

  1. Du er villig til å betale månedsavgift for å trene inne, men du er ikke moderne nok til å få benyttet deg av medlemskapet. Du orker ikke å gå via nette og apper for å se tilbudet og melde deg på. Du vi ha timeplanen fysisk i hånden og melde deg på over skranken.
  2. Du vil gjerne bli inspirert, men blir fratatt alt du hadde av mot til å gå i gang ved synet av plakater med bilder av unge kropper som er superfit, slanke, muskuløse, feilfrie og for langt unna din kropp.
  3. Du fenges og motiveres av musikk, men slås tilbake og ut igjen av skrikende mikrofon-stemme og dundrende musikk som konkurrerer om oppmerksomheten din.
  4. Du er interessert i å trene både kondisjon, styrke og bevegelighet, men veien dit blir så ufattelig lang av alle de fancy og utenlandske begrepene som du må tolke og sette deg inn i først
  5. Du trenger støtte og veiledning til å komme i gang og gir en pt en sjanse, men han er så opptatt av de nye fancy metodene han har lært at han skal lære bort, at du ikke blir sett og hjulpet der du er.
  6. Du trenger sårt å oppleve litt treningsglede fra start, men får treningsvrede og masse motforestillinger i stedet, fordi personen foran deg peprer hodet ditt bare med snakk om makspuls, makseffekt, 1RM, utmattelse, osv. Du vil dit men er ikke der nå. I stedet for å bli gira, glad og få selvtillit og positive forhåpninger, blir du irritert, provosert, motløs, negativ og dermed tapes energien du hadde.
  7. Du har ikke vært der før og er spent og nysgjerrig på ditt nye treningsmiljø eller din nye treningsform, men vibbene du blir møtt av tilsier at du vet og kan fra før. Ikke via menneskene nødvendigvis, men indirekte av totalopplevelsen.
  8. Du er så klar for å la deg bli revet med av gode treningsopplevelser men møter en kultur som ikke evner å skille deg og de forutsetningene du har fra andres, og gjør alt annet enn å lokke deg videre utpå.
  9. Du føler deg vel når du drar hjemme fra i et anonymt og behagelig trenings-outfit, men begynner å lure når du ikke ser annet enn tettsittende, fargesprakende og beskjedne treningsantrekk som gjør det umulig for deg å ikke se veldig mye kropp, hud, sener og muskler.
  10. Du er kjempefornøyd som har tatt et skritt i riktig retning av en bedre helse, men innser skuffet at treningstilbudet i praksis fungerer aller best for de som er «ferdigtrent» allerede.

Om du opplever at det motet du hadde blir ubevisst tatt fra deg, er du neppe alene. Men ikke gi deg, det finnes alltid et tilbud som passer deg bedre. Så let videre! Noen har skjønt der 😉

Ha en fin dag!

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *