Gått i «skippertak»-fella?

weightlifting-1872377_1920

Enten du ikke har kommet i gang med treningen i det hele tatt eller gått ut knallhardt – jeg har samme oppfordring til dere – det er ingen skam å snu.

Det er ikke for sent å gjøre en forandring, og jeg vil jo anbefale det i begge tilfeller. Hvorfor?

For i det første tilfellet – jeg oppfordrer alle til å drive med regelmessig fysisk aktivitet, og i det andre tilfellet – jeg advarer mot å trene på en måte som ikke kan vare.

Også kalt «skippertak»-trening.

Mange har perioder flere ganger i året hvor de kliner til med hardt trening og sterke, kortvarige kraftanstrengelser. Man er supermotivert, vil så gjerne, ser muligheter for å oppnå supereffekt på kort tid, og gir på. Og føler seg kanskje kjempeflinke og glad.

Opplegget blir etter en tid for slitsomt, for vanskelig å opprettholde og leve med. Det krever for mye i lengden, blant annet at du må prioritere og velge bort en del ting som egentlig er viktig for deg å ha i livet. Du går for mye på akkord med deg selv, presser deg mer enn det du tåler over tid, balanserer for lite og glemmer å lytte til kroppen.

Du går for hardt ut!

Går du for hardt ut? Jeg vil si ja dersom treningsopplegget du driver med ikke er gjennomførbart for deg og usunt å drive med over tid.

Alle typer mennesker kan gå for hardt ut. Ikke bare de som er drevne på blodslit. Også de som kommer rett fra sofaen eller de som ikke har rørt seg siden gymmen. For alle kan få supermotivasjon til å trene. Spesielt i januar.

Å kline til når man er supermotivert og lysten på superformen, drømmekroppen, idealvekten elle hva det skulle være, er helt menneskelig.

Men jeg vil oppfordre deg til å tenke deg om, og omdisponere den flotte og sterke motivasjonen du besitter akkurat nå i januar. Det er ikke sånn at hvis du ikke bruker den nå så forsvinner den. Tvert i mot tror jeg – at hvis du sparer litt på den så vil den vare lengre, og kanskje evig?

Så hvis du merker at du er litt på skippertak-kjøret, at du er i gang med litt for hardt treningsopplegg for deg eller litt for strengt kostregime, så ro gjerne litt ned og se hva som skjer med tankene og motivasjonen din.

Så klart er det attraktivt å komme raskt i form, men det er jo så stor sannsynlighet for at det hele sprekker og at du havner tilbake der du var. Er det ikke da bedre med en lengre, slakere kurve som stadig peker oppover, som får deg til å smile lurt når sommeren kommer? I stedet for å ligge slapp og utrent på en solseng og tenke tilbake, gud så bra jeg trente i januar, så flik jeg var…So?

Mine anti-skippertak-tips:

  • Gir ned et treningsopplegg eller et kostregime som er for hardt og strengt.
  • Tenk lengre enn to måneder frem.
  • Bruk din sterke motivasjon til å gjøre små små endringene over tid.
  • Ikke dropp trening hvis du har 30 minutter. Bedriv en halvtimes moderat aktivitet. Det er nok!
  • Spør deg selv – kan jeg leve med denne ukeplanen uke etter uke etter uke? Hvis nei, juster ned.
  • Tren variert!
  • Skill mellom lett, moderat, og hard trening og hviledager.
  • Lag et opplegg som du ser frem til. Livet er for kort for en mosjonist til å grue seg til trening.
  • Legg deg på et nivå hvor du strekker til, mestrer og blir bedre og bedre.

Masse lykke til 🙂

Trine

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *