Mitt treningsprosjekt våren 2017

codlingweb-4066

Å ta fatt på veien mot mine mål er jeg ikke helt klar for. Men HVA som blir mine mål for treningen de neste tre månedene er nå klart. La deg gjerne inspirere!

«Over all» er de langsiktige hovedmålene de samme som før. Jeg jobber mot å komme i generelt god form. Det vil si få god kondisjon, bli en rutinert løper og gjenvinne en sterk og frisk kropp som fungerer og gjør meg fornøyd.

Ettersom jeg la grunnformen i høst (som du kan lese om steg for steg her), og har tapt noe form i desember og januar, skal jeg frem til påske bruke tiden på å bygge videre på formen.

Jeg har forbedret generelle delmål til mer spesifikke målsettinger – som er viktig å ta seg tid til å gjøre – for at det jeg vil skal bli enklere å oppnå. Få et innblikk i hvordan jeg har gjort det i demonstrasjonen under, sammenlign med dine ønsker og se hvordan du kan formulere egne gode og motiverende mål. Kanskje det kan bidra til at du vil lykkes bedre enn før?

Det viktigste med målene jeg har tenkt ut under er at de skal være både motiverende og gjennomførbare. For å oppnå det er de formulert positivt, spesifikt og tydelig. De er passe ambisiøse og viktige for meg. Det skal bli enkelt å teste formen ved start, underveis og ved måldatoen. Dessuten er målene relevante, det vil si at de tar meg nærmere drømmen jeg har for min fremtid.

Etter erfaringene jeg gjorde i fjor, hvor sykdom ødela en hver mulighet til å nå tidsbestemte målsettinger med treningen lurer du kanskje på om jeg går for tidsbestemte mål denne gangen?

Vel, svaret er ja, men med en annen innstilling.

Jeg har satt opp at jeg skal nå målene mine innen påske, da jeg synes det er motiverende å sikte mot en «slutt» ikke altfor langt frem i tid. Men jeg er mer enn noen gang innforstått med at helsen gjør treningsfrekvensen og dermed planen sårbar. De tidsbestemte målene mine denne gange er derfor ment som mer veiledende enn før. Dersom jeg ikke når måldatoen, gir jeg målene mer tid.

Det er viktig at jeg ikke blir skuffet eller straffet dersom jeg ikke når de innen påske, men også at jeg gjør så godt jeg kan så lenge jeg er frisk.

HER ER MINE MÅL FREM TIL PÅSKE!!!

Mine mål innen påske (7. april):

  1. Matche de gode, hyppige aktivitetsvanene jeg hadde fra august til desember 2016.

Bedre formulert: Jeg er fysisk aktiv hver friske dag. I tillegg til fem treningsøkter, mosjonerer jeg minst 30 minutter en til to dager i uken. 

  1. Bedre utholdenhet og etablere hyppigere, faste løpevaner.

Bedre formulert: Jeg har etablert faste og varierte løpevaner tre ganger i uken. En intervalløkt, en rolig langkjøring og en økt «midt i mellom» (middels lang i moderat tempo) skal innarbeides. 

  1. Sterkere i hele kroppen.

Bedre formulert: Jeg klarer 150 kilo i benpressapparat 1 gang og 20 strake push-ups.

  1. Sterkere rygg som holder rygg- og skulderplager unna.

Bedre formulert: Jeg løfter min egen kropp minst en gang i hang-ups og klarer 8 repetisjoner med 8 kilosvekter i stående foroverbøyd sidehev. 

  1. Mykere, spesielt i korte muskelgrupper som bryst- og fremside hofte og lår.

Bedre formulert: Jeg skal tøye hele kroppen en gang per uke, og bryst, forside lår og hofteleddsbøyer tre ganger i uken, etter kondisjonsøkter.

6. Stadig litt sunnere og mer bevisste matvaner.

Bedre formulert: Jeg opprettholder seks faste måltider om dagen (tre hovedmåltider og tre mellommåltider), men flytter litt av energiinntaket til formiddagen. Jeg spiser variert og velger bevisst mat med lavt sukkerinnhold. For en periode er jeg strengere enn normalt med utskeielser for å rikke vekten. Jeg fokuserer på å få i meg mer frukt, grønt og fisk.

green-juice-769129_1920

Jeg har også noen mer langsiktige mål:

  • Ta med tid til å bli bedre på langrenn. Dvs slutte å la høy fart på langrenn gå på bekostning av god skiteknikk, og ved det bli bedre.
  • Komme i jentespagaten når året er over, med høyre ben frem.
  • Løpe 1 mil på under 55 minutter innen 1. oktober.

***

Straks vi får både min og min sønns syke kropp ut av sofaen og i farta igjen begynner mitt treningsår 2017. Da skal jeg teste formen i henhold til målene du akkurat leste, for så å justere målene slik at de blir både ambisiøse og realistiske ut i fra den reelle formen min nå.

Inntil jeg blir frisk og kommer i gang med øktene mine skal jeg lage meg en grov treningsplan frem til påske, og den kommer jeg selvsagt også til å dele her på bloggen 🙂

Det er merkelig hvor fremmed det kan virke å bevege seg når man er slått ut i senga, men som jeg gleder meg likevel til å ta fatt på nye treningsøkter med svette og glede, og ikke minst til å lede nye treningsgrupper online og ute 🙂

Ha en knall start på en ny uke – håper dere er friske og raske og er godt i gang med deres prosjekter og favorittaktiviteter 🙂

Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *