Hvorfor trene i julen?

trinejul

Det er hva du gjør mellom nyttår og jul som teller – ikke mellom jul og nyttår. Vekten kan sikkert rekke å gå litt opp hvis det blir mye mer mat og mye mindre bevegelse, men verken treningseffekten eller helsen går særlig tapt av en uke uten trening.

Det er fullt mulig å komme sterkere tilbake etter en jul uten trening!

Men hvorfor trene i julen da?

Enklere januar-trening

Sunne vaner og en sunn livsstil som holdes i gang til en viss grad gjennom ferier og høytider er enklere å opprettholde året rundt. Så fort du kutter ut gode vaner, må de innarbeides igjen. Det krever vilje, motivasjon og arbeid.

I januar er dessuten mye lettere å gire opp fysisk aktivitet som er holdt i gang på et lavt gir gjennom julen, enn å måtte begynne helt på nytt med trening, som er blytungt. Du kan vedlikeholde både formen og de gode rutinene dine ved å mosjonere og trene mindre en periode.

Bedre jul

Kombinasjonen mye spising og drikking sittende til bords samt slanging og småspising i sofaen med ingen bevegelse, fysisk aktivitet, mosjon eller trening gir etter en tid en dårlig følelse. Det å røre på seg, bruke kroppen, svette ut, øke pulsen og få endorfin-effekten gir en god følelse og bedre velvære, og matgleden blir gjerne større.

Frisk luft og dagslys

Julen er både mørketid og spekket med selskapeligheter og innehygge. Da trengs det rett og slett avbrekk med frisk luft. Turer til fots, på ski, på truger, eller aking, skøytelek og snøballkrig er en super kilde til både mosjon og frisk luft. Det trenger ikke være så langt, og du trenger over hode ikke fokusere på klokken, pulsen eller treningseffekten. Men daglig turer ut, enten til og fra selskap eller som en egen tur, gjør susen.

Høyere forbrenning

For den som vil unngå vektoppgang i julen er det ikke så dumt å øke forbrenningen ved daglig fysisk aktivitet. Alle monner drar når det gjelder bevegelse og forbrenning. Jo oftere, jo hardere og jo lengre av gangen, jo høyere forbrenning. Så her kan du gjøre det som passer for deg gjennom julen. Lange rolige turer med familien – eller korte, intensive økter for deg selv, eller en kombinasjon?

Om det virker uoverkommelig i din situasjon og din jul, legg det på hylla. Det er fullt mulig å komme sterkere tilbake etter jul og nyttår.

God klem fra meg, Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *