Luke 19

MR16

I luke 19 i Trines Treningsgledes julekalender viser jeg deg «liggende setehev» som er en ypperlig rumpeøvelse og ta med seg i julemodus.

LIGGENDE SETEHEV krever ikke utstyr, aktiverer både bakside lår og rumpe og gir en god strekk på fremsiden av hofta hvis du er grunndig og får til øvelsen.  

I førjulstiden og i andre hektiske perioder passer det kanskje bedre å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. I så fall gjør du deg en tjeneste ved å tenke at alt er bedre enn ingen ting, og at det er bedre å satse på vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Styrkemetodejul

Se veiledning i dagens kalender-øvelse under bildet!

Muskler du trener: Rumpe, bakside lår, nedre del av rygg.

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Ligg på ryggen med føttene i underlaget. Hendene ligger ned langs siden.
  • Pust ut, stram rumpa og løft/press hoften opp til du blir strak i kroppen. Få gjerne en venn til å sjekke at du kommer høyt nok opp.
  • Pust inn og senk rolig halvveis ned igjen.
  • Start neste repetisjon rett før rumpa treffer underlaget.

Viktig å tenke på:

  • Konsentrer deg gjennom hele øvelsen, og kjenn at hoften strekkes ut på toppen.
  • Rumpa er det første som letter fra underlaget, skulderbladene/øvre del av rygg det siste.
  • For tyngre øvelse, plasser føttene på en forhøyning, stabil eller ustabil. Det vil også stille mer krav til kjernemuskulatur og balanse.

Ha en nydelig 19. desember og god trening, og ta kontakt om du har spørsmål 🙂

DAGENS GRUNN TIL Å TRENE

Trening hjelper mot inkontinens, det vil si ufrivillig vannavlating, og spesielt virkningsfullt er spesialøvelser for dette. Rundt 1/3 av norske kvinner plages av inkontinens og anbefales i så fall  spesifikke styrkeøvelser for bekkenbunnsmuskulaturen. Det virker både forebyggende og behandlende. Hvem vil leve med ufrivillig vannavlating hvis de ikke må? Ikke jeg! Fortsette å trene J

♥♥♥

God førjul!

Klem Trine 🙂

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *