Vekten står stille men jeg fortviler ikke

Trine1

Min kroppsvekt gikk ganske mye opp i forbindelse med de to tette svangerskapene og forsvant ikke i det intense småbarnslivet etterpå med lite søvn og mye amming. Jeg la på meg mange flere kilo da jeg bar frem barn enn de som kommer på naturlig. Derfor forsvant jo heller ikke alt etter fødsel.

I det siste har jeg valgt å fokusere mindre på kroppsvekten og badevekten. Ikke fordi jeg har gitt opp håpet eller endret målet om å komme tilbake til normalvekt, men fordi det har vært mer motiverende å dyrke treningsgleden jeg har innenfor styrke- og kondisjonstrening og heller la det få positive ringvirkninger på både formen og vekten over tid.

Badevekten er der, men blir altså ikke regelmessig brukt nå.

Å føle på kroppen og klærne ikke minst at kiloene går sakte men sikkert av ettersom tiden med regelmessig trening og sunt kosthold går, har jeg likevel håpet på. Men det har jeg ikke følt. Etter mange uker gikk jeg på vekten igjen her om dagen for å se om det stemte.

Dessverre – det var ingen gode førjulsnyheter å hente fra badevekten min!

Men mye går bra for meg! Jeg er frisk og har fått trene regelmessig over tid nå. Styrken i hele kroppen øker. Kondisjonen og løpeformen kommer seg. Muskelplager som jeg har slitt mye med de siste årene er nesten fraværende. Overskuddet øker. Motivasjonen er fortsatt på topp. Jeg er i stabilt godt humør og har det bra. Jeg er optimistisk for formen, helsen og vekten.

Trine3

Hvorfor er jeg motivert og glad når vekten står fast?

Fordi jeg har vært frisk lenge og fått tilbakelagt en rå treningsperiode som har gitt meg fremgang og et bedre fysisk utgangspunkt med tanke på å komme i enda bedre form fremover og ikke minst klare å gå ned i vekt.

Helt konkret har jeg trolig økt muskelmassen gjennom styrketreningen og dermed har jeg høyere døgnforbrenningen nå enn i april. Fordi kondisjonen også er bedret, kan jeg også forvente meg større utbytte og effekt av kondisjonsøktene fremover – også forbrenningsmessig.

Selv om ikke det synes via kroppsvekten, har jeg trolig også begynt å endre kroppssammensetning ved treningen, og har et dermed bedre utgangspunkt for vektreduksjon enn på lenge. Jeg er fortsatt positiv til at jeg vil komme ned i vekt når tiden er inne for det, og er derfor fortsatt ved godt mot.

Men jeg må huske på at jeg har noen ekstra utfordringer mht vekten og at jeg i tillegg for en periode har valgt å prioriterer styrketrening høyt for å bygge opp den grunnleggende styrken og muskelmassen jeg mistet. Realiteten da er at jeg får muskler som veier (mer enn fett!!) i tillegg til at styrketrening tar tiden fra potensiell kondisjonstrening – som ville gitt høyere forbrenningseffekt. Til sammen gir det totale treningsopplegget mitt om dagen faktisk litt det motsatte av vektreduserende effekt. 

Tålmodighet er derfor fortsatt utrolig viktig! Jeg kan ikke bli lei meg, apatisk og gi opp nå. Jeg skal bare fortsette med å være flink til å trene regelmessig og spise sunt, samt vise moderasjon i matveien og forsøke å unngå og skeie for mye ut i førjulstiden, julen og våren 2017.

Etter en periode med stor andel styrketrening og når jeg har nådd styrkemålene mine, så endrer jeg treningsopplegg. Da skal forholdet mellom styrketrening og kondisjonstrening justeres. Kondisjonstrening blir det noe mer av og styrkebiten reduseres til et vedlikeholdsnivå.

Så altså ett skritt av gangen. Ingen panikk. Ikke noe negativt selvsnakk. Aldri gi opp målene.

Trine2

Å kjøre seg selv hardere eller ty til ekstreme tiltak, ønsker jeg ikke det, men det absolutt grunn til å holde seg skjerpet i kostholdet. Med mitt avslappete forhold til mat kan jeg dessverre uansett ikke oppnå alt på en gang!

Jeg kommer ikke til på gi meg før klærne mine passer, men selve vekten er tydeligvis ikke så viktig for meg som jeg trodde. Formen og helsen derimot, og trivselen hver dag. Jeg skal være snill med meg selv undervis, forstå og akseptere det jeg har vært gjennom, og sette pris på alt jeg får til og hvor jeg bra jeg har det totalt sett. Så lenge ballen ruller skal jeg fokusere på å dra den eksepsjonelle gjennomføringsevnen min videre.

Så kjære badevekt, det blir lenge til neste sammentreff. Du får klare deg uten meg en stund. Du får i hvert fall ha god jul, og en god start på det nye året. Jeg har ikke tenkt til å gå i kjelleren av deg 1. januar og miste noe som helst mot til å leve aktivt og sunt også i 2017.

Sprekere hilsen Trine 🙂

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *