Lavere forbrenning etter graviditet?

forbrenning1b

Jeg har aldri opplevd det som lett å holde vekten under kontroll, og har nok alltid fått mye hjelp fra treningen. Men nå etter to svangerskap kjennes det ekstra vanskelig å påvirke kroppen til å bli normalvektig igjen. Andre som kjenner seg igjen?

Så langt det går unngår jeg generelt å søke etter årsaker på «mine utfordringer» som ligger utenfor min kontroll, og spesielt når det gjelder de overflødige kiloene som jeg trenger å bli kvitt. For jeg liker å føle at jeg selv kan gjøre noe og ønsker ikke å bli passivisert. Men i det siste må jeg innrømme at jeg har begynt å lure på og undersøkt om det kan ha skjedd noe markant med forbrenning min etter svangerskapene. Jeg trener mye og spiser i all hovedsak sunt og variert, selv om man vel alltids kan kutte mer ned på helgekosen, kaffe latten og porsjoner generelt. Likevel går særdeles tregt med vektnedgangen.

I følge legen som satt i fagpanelet i VGs Vektklubb.no hvor jeg jobbet i 9 år, Ina Wille, kan man faktisk oppleve å få nedsatt forbrenning etter et svangerskap. Hun forklarte i et tidligere nettreff på VG.no at det ofte kommer i forbindelse med en betennelse (thyreoiditt) i skjoldbruskkjertelen, hvor ens egne immunceller angriper kjertelcellene. I en slik periode kan stoffskiftet svinge litt og mange opplever å få lavt stoffskifte (bli hypotyreote) i etterkant, noe som igjen kan sette ned forbrenningen.

Kanskje det har skjedd med meg? Det er ikke godt å si. Jeg håper jo nesten det, og at det er noe som normaliserer seg på sikt. Uansett om dette bidrar til at jeg sliter veldig med å gå ned i vekt nå i ønsket tempo, så er strategien videre nødvendigvis den samme. Jeg må ha en omtrentlig oversikt over hva jeg får i meg av energi gjennom mat, og så må summen av energi reduseres noe. Det innebærer blant annet at jeg ikke ta helt pause fra sunnheten i helgene, adventstiden eller i julefeiringen. I mitt tilfelle er det ikke aktuelt å øke treningsmengden ytterligere for å øke forbrenningen, jeg trener nok, men det kan jo også være et tiltak for mange.

LES OGSÅ: Tre veier til høyere forbrenning

Likevel må jeg si at det er motiverende å finne ut at det finnes mulige årsaker til den seige vektreduksjonsprosessen som jeg ikke har tenkt på før. Å lese Willes medisinske forklaring fikk meg til å føle meg mindre håpløs, mislykket og sjanseløs. Og det ga ny motivasjon til å fortsette med den sunne livsstilen og bare være tålmodig.

Det er ikke sikkert du er i akkurat denne situasjonen, men kanskje sliter eller jobber du med andre helsemessige utfordringer, og en sunn livsstil og tålmodighet blir vel aldri feil. En fin påminnelse. Vi gir oss ikke 🙂

LES OGSÅ: Nei til julegodteri før jul

Hverdagen er ellers tilbake her og det er fint. Jeg prøver å være så effektiv jeg kan på denne tiden av året, for jeg liker å nyte desember med lavere puls. Jeg elsker både adventstiden og julen og gjør meg liksom «litt klar» til å nyte tiden som kommer nå. Da «stresser» jeg heller litt en periode for å være tidlig ute med julekalenderene til barna og adventsforberedelser, og for å komme godt i gang med julegaver, julekort osv. Det samme gjelder med trening. Jeg setter inn et ekstra gir og trener mer nå enn jeg kommer til å gjøre når det nærmer seg jul. I dag ble det dog ingen løpetur som planlagt da jeg henger litt etter på jobb etter ferie, og måtte ta igjen litt der. Men det skal ikke bli en vane 🙂

Ønsker deg en riktig god kveld fortsatt! 🙂

Trine

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede 

2 kommentarer

  1. Hei,
    Jeg har 4 barn. Erfaringen min er langt i fra vektnedgang under amming. Kroppen min har først begynt å nærme seg normalvekt etter amming og når kroppen har vært fri for hormonpåvirking en god stund. Jeg har lagt på meg mellom 25kg og 30kg hver gang, men alltid kommet tilbake igjen. Ikke når jeg har villet, men når kroppen har vært klar. Vekten har stort sett vært på plass etter et år, men jeg syns det har tatt lengre tid før jeg har følt meg helt tilbale til meg selv. Så lenge en har et sunt fokus og ikke havner i sjokolade-hver-dag-fordi-jeg-ammer-modus er jeg overbevist om at det er håp for alle

    1. Trines Treningsglede

      Hei Vibeke, takk for at du deler og avslutter med en oppmuntring 🙂 God mandag til deg!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *