Bedre veiledning på polet enn på treningssenteret

IMG_4346

Polet er ikke alene om å ha ufattelig stort utvalg, det har også treningssentrene. Om riktig valg av flasker eller treningsmåter er viktigst avhenger av hvem vi spør, men folkehelsen har utfordringer og bør tas på alvor. Vinmonopolet selv ser likevel ut til å være mer opptatt av kundens opplevelse av kvalitet, seriøsitet og ansvarlighet enn mange norske treningssentre – i hvert fall hvis man ser på medlemskap i et langsiktig perspektiv.

Etter vi har tegnet medlemskap og kjempet oss over dørterskelen blir vi forresten svært så godt ivaretatt mange steder. Du er ønsket en god, trygg og positiv start, og det er ikke uvanlig at du får noen gratis PT-timer inkludert i medlemskapet for å komme i gang.

Mange nordmenn rapporterer at de vil i form av helsemessige årsaker, men kan det være at treningssenterene i bunn og grunn lar sin egeninteresse av å tjene penger og skaffe nye kunder gå foran? Disse PT-timene inkluderer nemlig som oftest kun et styrkeprogram, noe som ikke nødvendigvis er det du trenger, ønsker eller egentlig er motivert for? Spesielt ikke på egenhånd.

For hva gjør du videre når de to PT-timene er over?

Du kan naturligvis fortsette med PT og betale i dyre dommer for svetten. Eller du kan delta på gruppetimer ledet av salinstruktører. Men det billigste og mest logiske er jo at du fortsetter på det arbeidet du startet opp med PT´n, men overlatt til deg selv. Da er det dessverre veldig lett å falle fra.

Treningsveiledere er kyndige og kan følge deg opp, men hvor er de når du trenger dem? Før i tiden fikk du tre-fire gratis veiledningstimer, men mange møtte ikke opp mer enn den første gangen. I stedet for å se på alternative måter som kunne fungert, så forsvant da treningsveilederne helt ut?

Utfordringene med å navigere seg rundt, finne utstyr, ta valg og utføre ulik trening eksisterer selvfølgelig like fullt i dag. Spørsmål dukker opp under trening – selv for meg, som er utdannet både treningsveileder, personlig trener og gruppetrener.

Men hvem skal vi stille spørsmålene til?

Noen treningssentre har fokus på dette og gjør det bra, men etter hva jeg erfarer og hører, bør veldig mange sentre bli flinkere på å ”WALK THE FLOOR” eller sosialisere og være tilgjengelige og synlige på andre måter.

Vinmonopolene er bemannet og utstyrt med ekspeditører og informasjonsskranker midt blant flaskene og er der for å gi deg innføring, hjelp og veiledning om drikkevarene, akkurat slik en treningsveileder er utdannet til å gjøre innenfor styrke – og kondisjonstrening. Selvsagt varierer det fra pol til pol også, men de som driver Vinmonopolet ønsker ikke at du skal komme hjem med den trygge, kjente vinen hver gang, eller være misfornøyd, men at du skal få tilpassete og kvalitetsmessige opplevelser over tid. Ikke minst vil de at du skal komme tilbake igjen og igjen.

Ifølge Christina Gjestvang i seksjon for idrettsmedisinske fag ved Norges Idrettshøgskole har det vært kjent lenge at nordmenn ønsker å trene og melder seg inn i treningssentrene, men at de ikke blir værende. Denne trenden kommer også frem i et helt nytt forskningsprosjekt på treningssenterbransjen som Gjestvang medvirker i. Av de 125 første deltakerne i studien (av totalt 250 som inkluderes) hadde 90, 4 % vært medlem på treningssenter tidligere, men altså sluttet.

Viktigheten av å føle seg «hjemme» på et treningssenter skal man ikke kimse av. Kanskje medlemmene ville blitt lengre om de «ble sett» over tid, mottok rask hjelp når de selv trengte det og fikk sjansen til å oppleve mestring, formforbedring og motiverende trening?

Er man varm nok i trøya kan man helt sikkert gå opp en trapp, inn en dør og finne en ansatt man kan stille spørsmålet til. Er man freidig nok går det også til nøds an (eller egentlig ikke) å forstyrre en (dyr!) tilfeldig jobbende personlig trener (og dens betalende kunde!!). Men hva med alle de små spørsmålene som dukker opp men som hver for seg ikke virker viktig nok?

Gul enke og Freixenet er sikkert på tide å bytte ut, men hva med den utbrukte sit-ups´n?

IMG_4346

Tenke seg til om «skranken fra polet» hadde vært der. Lav terskel. Kort vei. Et vennlig smil. Et åpent menneske. Inviterende. Informerende. Trygge råd. Enkle tips. Fysisk veiledning. Når som helst. For deg. Det forventes at du lurer på ting!!!

Ville alt blitt mer gjennomførbart for deg og gitt mersmak?

Kanskje treningssentrene kan sjekke om det fungerer bedre å laget et lite miljø midt i studio hvor de tilgjengeliggjør treningsveiledere for medlemmene over tid, når de trener og når det måtte passe dem?

Bare en tanke dette altså, og litt skryt til Vinmonopolet som har skjønt det 🙂

Vi vil jo helst besøke treningssenteret mer regelmessig enn polet…Eller?

Frisk hilsen Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *