Gratis motivasjon i treningsdagboken

 

Du trenger ikke være treningsentusiast, supermosjonist eller drive på med avansert styrke- eller kondisjonstrening for å ha nytte av å skrive treningsdagbok. Det er enkelt, gøy, motiverende og nyttig for alle som investerer tid i trening og ønsker fremgang, det anbefaler jeg det på det varmeste!

Treningsdagbok er for alle som vil ha godt utbytte av innsatsen

Når jeg er frisk og kan trene normalt så fører jeg helst treningsdagbok hver dag, men det er som oftest behov for et aldri så lite skippertak mot slutten av uken for å sikre at jeg har fått fullført notatene jeg har planlagt å føre etter styrke-, kondisjons- og bevegelighetsøkter. Også er det viktig å få med hviledagene.

Selv om for eksempel styrkeøktene rapporteres i detaljer der og da, gjenstår det ofte å fylle inn noen opplysninger etter økten. 

Ut i fra fasen man er i og målet man har, kan notatene kan være alt fra så enkle som stikkord om hva jeg har gjort og hvor lenge, som for eksempel «dance step, 75 minutter», noen relevante data fra pulsklokken og eller noen korte notater om opplevelsen. Eller mer detaljert. Hvis det er lystbetont, relevant og interessant for prosessen.

I styrkeøkter noterer jeg typisk øvelser, antall repetisjoner og serier og antall kilo/motstand. I kondisjonsøkter noterer jeg litt forskjellig, men blant annet gjennomsnittspuls, total tid, totalt kaloriforbruk, ant km, om det føltes lett, passe hardt eller hardt, gøy osv. Bevegelighetsøkter kan også gjerne noteres, for eksempel hva du gjør og beskrivelse av din bevegelighet. Du kan også lage deg en skala, for eksempel for treningsglede og muskelsmerter, hvor du vurderer økten på en skala fra 1-10.

Det viktige er egentlig

å skrive ned de tingene som betyr noe for deg å forbedre,

det som du har fokus på, som er knyttet til målet ditt og veien dit,

og at du noterer de samme tingene fra økt til økt,

slik at du kan sammenligne senere.

I all hovedsak ønsker vi effektivitet og godt utbytte i treningen – det gir i seg selv motivasjon i en hektisk hverdag. Jo mer resultater og utbytte jeg kan forvente av tiden jeg investerer på trening, jo mer villig er jeg til å trene.

Personlig skriver jeg treningsdagbok fordi:

  • EFFEKTIVITET: Notatene sparer meg for tid og nøling rundt og under selve treningen. Jeg finner lett tilbake til hva jeg gjorde sist og kan starte rett på der jeg slapp…eventuelt sikte et hakk over, hvis det er på tide med økt belastning eller hardere innsats. Eller legge meg litt lavere om dagsformen er laber.
  • KONTROLL: Treningsdagboken er et viktig verktøy for alle som ønsker å systematisere treningen og få bedre kontroll over treningshverdagen. Det er lett å evaluere, justere, premiere.
  • SYNLIG FREMGANG: Du ser fremgang svart på hvitt. Det å vite at du har kommet et skritt på vei kan gi glede, mestring og ny giv. Ved å sammenligne dagens notater – for eksempel «gikk rask tur rundt Sognsvann, 25 minutter» med tidligere notater – «gikk rask tur rundt Sognsvann, 22 minutter», ser du konkret fremgang, selv om det kanskje ikke føles sånn hver dag.
  • GJENNOMFØRING: I perioder lar resultatene fysisk vente på seg. Da er det en oppmuntring bare det å bla i dagboken og se at den er full av notater over den siste perioden.
  • ENTUSIASME: Apropos å ha et mål, lage treningsplan, ta eierskap osv, så skaper du engasjement for deg selv ved å skrive dagbok. Trening er gøyere med en treningsdagbok i aktiv bruk.
Dagbokstyrke

Fremgang kommer med dedikert innsats over tid. MEN det er ikke alltid man kjenner fremgang, eller opplever at ting forbedrer seg. Noen ganger føler man kanskje at alt er «dritt», at det stagnerer og at man er milevis fra mål. På sånne dager, spesielt, kan det å bla i treningsdagboken gi deg informasjon om gjennomføring, fremgang og du kan få en bedre følelse.

Ha en fin uke!

Varm hilsen Trine 🙂

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *