Det viktigste fra NIH-convention 2016

nih4

Helgen på Norges Idrettshøgskole har vært fantastisk. En boost for jobbmotivasjonen og et feelgood arrangement som ble sparket i gang av rådyktige dansere og lederen av hele convention, Lene AH Haakstad –  min største instruktør-helt på 90-tallet 🙂

nih1

Faglig påfyll er viktig i alle bransjer, treningsbransjen som stadig forandrer seg inkludert. Og så for en blogger da som potensielt sett er en «løs kanon på dekk» eller nett ved at hun ikke blir redigert og dermed når ut til mange med akkurat hva hun vil!!!

Å treffe «gamle kjente» var også utrolig hyggelig, som tidligere NIH-forelesere, SATS-sjefer, medinstruktører og ikke minst flere av de som var faste deltagere på mine gruppetimer før jeg fikk barn. Og så fikk jeg lyttet til foredraget av og så vidt hilst på ernæringsfysiolog og doktogradsstipendiat Therese Fostervold Mathisen. Hun er en faglig sterk og viktig røst i kroppspressdebatten som jeg liker å sparre med og lære mest mulig av.

Jeg hilste også på masse nye folk, både fra fagseksjonene på NIH, treningsbransjen og sosiale medier.

Som for eksempel Mariann Deila Bryn (mental og fysisk trener og forfatter). Hun holdt et inspirerende foredrag om «Å trene der du er» og vi fikk en god prat i idrettshallen. Jeg fikk også hilst på Jørgine Massa Vasstrand («Funkygine») endelig, som er en av mine blogg-kollegaer i United Influencers som jeg ennå ikke hadde møtt – som blåser meg av banen, hehe. Hun var jo like nydelig som på bildene og veldig hyggelig. Og så en av mine rollemodeller fra sosiale medier, som det var fint å få møtt i virkeligheten, Annema Refsnes. Så utrolig jordnær, avslappet og vakker dame, som jeg personlig synes er av de beste digitale formidlerne. Gjennom min store faglige støtte Anne Mette Rustaden fikk jeg i tillegg en prat med en foreleser og forskningsmedarbeider ved Idrettshøgskolen som jeg ikke har møtt før, Christina Gjestvang. Hun er med å holde i et veldig aktuelt forskningsprosjekt «Treningsbransjen – en arena for folkehelse», som ble presentert for første gang i helgen. Og apropos treningsbransjen, så fikk jeg også gleden av å bli bedre kjent med daglig leder i Actic Sandvika, June Ruud Oppøyen.

Takk for sist alle sammen – også til arrangørene av NIH Fitnessconvention – god stemning gir god læring!

nih2

Spennende mennesker og kunnskap på en gang – gull. Det er godt å ha et solid forsknings- og fagmiljø å støtte seg på, ikke minst som egen «redaktør» og formidler i sosiale medier. Jo mer faglig forankring jeg kan ha for mine uttalelser og tips, jo enklere er det for meg å gjøre en god og troverdig jobb. Kilder er like viktig for meg i bloggingen som i journalistikken, om ikke viktigere!!! Så vet du noe nytt om forskning knyttet til mosjon, trening, fysisk form, helse, livsstilsendringer og vektreduksjon – som kom til meg!

Dette vet vi allerede:

  • Trening er veldig mye forskjellig.
  • Fysisk aktivitet har ingen negative effekter.
  • 85 % av jenter opplever kroppspress.
  • Overvekt er meget komplekst.
  • Endring av vaner og varig vektreduksjon er vanskelig, intensiv livsstilsendring og oppfølging hjelper.
  • Helsedirektoratets råd er trygge og virkningsfulle.
  • Det er vanskelig for barna våre å få et positivt kroppsbilde hvis vi voksne driver med negativt selvsnakk.
  • 66,4 % av de som trener på treningssenter har en sunn kropp som hovedmotiv for å trene.

Og fortsatt – Det enkle er det beste! Små skritt, en oppgave av gangen, normal kost, fornuft, overkommelige doser, forenelig med livet, lave krav, en halvtime er nok, alle monner drar, et kvarter er bedre enn ingenting osv.

Jeg presiserer at dette er essensen av de foredragene som jeg valgte å gå på i helgen. Tilbudet av foredrag var stort og denne gangen valgte jeg å fokusere på litt andre temaer enn de rent treningstekniske og fysiologiske. Håper det jeg sitter igjen med kommer mine følgere til gode. Vi alle ønsker det beste for formen, kroppen og helsa vår – gjør vi ikke? 🙂

nih5

Men DU – ikke glem at DU er den viktigste kilden min. Jeg jobber kontinuerlig med å formidle til deg – hvis du ikke drar nytte av det lykkes jeg dårlig. Derfor vil jeg gjerne ha innspill, ønsker og tilbakemeldinger fra dere. Så gjør vi hverandre gode! All konstruktiv kritikk ønskes velkommen 🙂 Her og på Facebook.

NB! Til sist vil jeg forteller at denne uken byr jeg på en overraskelse. Nemlig doble livesendinger. Styrketimene mine på tirsdag og torsdag klokken 20.30 blir denne uken en hel klokketime, dermed får vi trent mer balansert og mye større del av kroppen. Du har muligheten til å bli med på første runde fra 20.30-21 og trene rumpe, lår, mage og rygg, eller på andre runde fra 21 til 21.30 å trene skuldre, armer, bryst og legger, eller begge deler. Ønsker alle velkommen! Det eneste du trenger er egen kroppsvekt, litt armslag og fylte vannflasker eller håndvekter. Det optimale når du skal trene hele kroppen hjemme er å ha ett sett med litt tyngre vekter for underkroppen og et sett med lettere vekter for overkroppen.

Er du med i morgen? Håper vi blir en stor gjeng på min første hele klokketime på direkten. Hjæææælp 🙂

Trine 🙂

For å følge meg på Facebook-siden min Trines Treningsglede gå inn her og klikk «likes» På den måten får du alle varslingene mine om livesendinger, blogginnlegg, inspirasjon og informasjon.

Instagramprofilen er @trinestreningsglede 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *