Tre vanlige spørsmål om forbrenning

codlingweb-4224

Da jeg jobbet i Vektklubb.no handlet mange av spørsmålene om forbrenning. Ikke så rart. Den som skal ned i vekt og som ønsker å bruke fysisk aktivitet som et av tiltakene for å lykkes, lurer på hvordan kroppen best kan forbruke energi og ved det bidra til med å «bli kvitt» overflødig fett.

Tre vanlige spørsmål lød:

Styrke eller kondisjon – hva forbrenner mest?

codlingweb-4255

Ja takk, begge deler sier jeg. Kondisjonstrening fordi det på kort sikt gir økt energiforbruk (i tillegg til bedre kondisjon og helse), og styrketrening fordi det på lengre sikt øker muskelmassen og dermed hvileforbrenningen (i tillegg til å bedre holdningen samt forebygge en rekke skader, sykdommer og ulike muskel- og skjelettlidelser).

Hvis målet er vektreduksjon, bør du prioritere kondisjonstrening. Det betyr at kondisjonsaktiviteter utgjør cirka 70 % av din treningstid.

Husk at kostholdet også spiller en stor rolle og at det er det totale energiregnskapet som avgjør om du går ned i vekt. Husk også at muskler veier mer enn fett og at økt fokus på styrketrening kan gi en midlertidig vektoppgang.

Til slutt vil jeg understreke at den treningen som blir noe av er den beste og viktigste! All økt bevegelse øker forbrenningen.

Hvilke kondisjonsaktiviteter forbrenner mest?

Alle intensive kondisjonsaktiviteter øker forbrenningen i betydelig grad. Grovt sett gir de aktivitetene der man flytter på kroppen med egen muskelkraft og bruker store deler av muskelmassen høyest forbrenning.

Jo flere av følgende momenter en aktivitet har, jo høyere forbrenning gir den:

  • Du bruker egen muskelkraft til å flytte kroppen, som ved for eks jogging og sykling.
  • Du bruker egen muskelkraft til å dra, dytte og bære mens du flytter kroppen, som ved skigåing med pulk.
  • Du bruker mange og store muskelgrupper i aktiviteten.
  • Du har god teknikk.
  • Du evner å komme opp i høy intensitet i aktiviteten.

Husk at det samlet sett er smart å trene med både lav, middels og høy intensitet likevel.

Velbrukte aktiviteter som forbrenner mest:

  • Løping og jogging er svært belastende for muskler og ledd, også i nedoverbakker, noe som gir høy forbrenning. Jo bedre form du kommer i og jo fortere du løper, jo mer forbrenner du.
  • Roing tar i bruk mange store muskelgrupper som rygg, armer og skulder i tillegg til beina, noe som utløser høyt energiforbruk og høy forbrenning. Det gjelder både roing ute og på innendørs romaskin.
  • Ellipsemaskin krever kontinuerlig arbeid i hele kroppen noe som gir høyt energiforbruk og høy forbrenning. I den diagonale bevegelsen tar du i bruk store muskelgrupper som rumpe og lår i tillegg armer og overkropp.
  • Langrenn tar i bruk de største muskelgruppene, som i rumpe, bein, rygg, mage og armer. Hvor høy forbrenning du oppnår avhenger dog noe av teknikken din. God teknikk, dårlig føre, tungt terreng og motbakker gir ekstra høy forbrenning.
  • Ballspill som fotball og håndball, gåturer, gruppetrening, spinning og sykling, rulleski og rulleskøyter er også aktiviteter hvor man tar i bruk store og mange muskelgrupper og hvor intensiteten kan bli høy.

Hvilke matvarer øker forbrenningen?

Du har kanskje hørt at chili og andre sterke krydder øker forbrenningen. Sterke krydder øker forbrenningen fordi de setter i gang en svettereaksjon, og chili inneholder et stoff som kan påvirke forbrenningen hvis du spiser krydderet i store doser. Men slik de fleste bruker chili gir det minimal effekt på vektreduksjonen. Så jeg ville ikke satset på «riktige matvarer» for å øke forbrenningen. Da er det viktigere å spise ofte, variert og etter myndighetenes anbefalinger om fordeling av næringsstoffer.

Les også: Tre veier til høyere forbrenning

I kveld har det vært foreldremøte i barnehagen. Alltid fint å få bedre innsikt i hva som skjer i barnas hverdag og «arbeidsplass» nå og i nærmeste fremtid, treffe de ansatte og de andre foreldrene og få sjansen til å stille spørsmål og komme med tilbakemeldinger. Resten av kvelden skal jeg slappe godt av, og jeg gleder meg faktisk veldig til det. Jeg har vært så «slækk» og «slow» i dag, og samtidig hatt masse på agendaen. Så en smule sliten og klar for sofaen ja.

Men før jeg avslutter, til dere som var på med på livetrening i går eller de siste ukene, tusen takk for oppmøtet. Dere skal vite at jeg digger det. Jeg liker godt å instruere og synes konseptet er gøy å teste ut. Men det blir jo unektelig ekstra givende når dere klarer å sende engasjement, positivitet og treningsglede gjennom skjermene til meg. Godt jobbet. Gleder meg til mer!

Ha en fin onsdag folkens.

Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *