Øk aktivitetsnivået ved å trene sammen

FellesturTryvann1

Synes du er det er vanskelig å få trent regelmessig i en hektisk hverdag? Å finne en venn, venninne eller gruppe å trene sammen med kan øke ditt fysiske aktivitetsnivå, viser forskning.

For planlagt trening sammen med noen er forpliktende og vanskeligere å utsette eller droppe ut fra. Treningspartneren eller gruppen venter på deg, og terskelen for å droppe ut fra trening blir høyere når det innebærer å avlyse med andre. Skal du trene med andre må du automatisk planlegge trening på et eller flere faste tidspunkter/dager, noe som også øker sjansen for å gjennomføre.

Mange liker dessuten å trene sammen fordi det er hyggeligere og morsommere. Man yter mer uten å tenke over det og får økt motivasjon til å trene igjen. For den som er opptatt av god treningseffekt kan det å pushe hverandre dessuten dra en ut av det vante og gi formen et løft. 

Å tilhøre en gå- eller joggegruppe kan gi stor helse- og treningsgevinst. Hvis gruppen møtes ukentlig, bidrar det til at man får regelmessig aktivitetsvaner – som er så gunstig.

FellesturTryvann4

Gå-, jogge- og skiturer i naturen er en super aktivitet å gjøre sammen. Det gjør ingen ting om man er på ulikt nivå. Mannen min og jeg trente ofte sammen før vi fikk barn. Selv om han er på et høyere nivå enn meg i både løping og og ski, har vi hatt mange flotte økter sammen, hvor han typisk løper fra meg i dragene og kommer tilbake i pausen. Så holder vi sammen til neste drag. Selv om vi ikke leier hender gjennom økten er vi ute på tur sammen. 

Jeg påtar meg gjerne oppgaven og samler de av mine følgere som befinner seg i østlandsområdet og inviterer til gå- og joggetur til Tryvannsstua førstkommende søndag.

Er du med?

For å få en sosial treningstur kan vi jo ha som mål at vi starter sammen på Midtstuen og holder sammen i et snakketempo på vei opp, men med rom for at de som ønsker å dra på litt innimellom gjør det og kommer tilbake til gruppen igjen. Slik samles vi med jevne mellomrom.

Kort om opplegget:

  • Klokken 13 søndag 25.september møtes vi ved Midtstuen T-banestasjon i Oslo. (Jeg kommer med bil og parkerer på parkeringsplassen som ligger like nedenfor i Ankerveien!)
  • Klokken 13.15 har vi avgang til Tryvannsstua, som du kan lese mer om her! Turen opp, som er på grusvei, har mye stigning (aldri bratt!!!) og en del flate strekninger. Vi går raskt men i pratetempo sammen opp og blir lett slitne og svette. Vi bruker cirka en time opp hvis vi ikke har for mye stopp.
  • På Tryvannstua har vi en felles pause på cirka en halvtime. Der er det mulighet for å kjøpe noe å bite i samt leskedrikk og kaffe. Husk kort eller kontanter (det er fint å kjøpe noe hvis man slår seg til inne!).
  • Cirka 15 starter jeg ferden ned igjen til bilen, samme ve som vi kom opp. Traseen er altså motsatt. Flate strekninger og nedoverbakker. Jeg planlegger å jogge jevnt og i rolig/moderat tempo ned. De som vil slå følge med meg er hjertelig velkomne til det. Jeg kan være en pådriver til å jogge sammenhengende tilbake til start. De som vil gå eller jogge i eget tempo eller gjøre noe annet gjør det. Det er enkelt å finne veien ned igjen. De som splitter opp tar altså vi farvel med hverandre der oppe.
  • Jeg regner med å være tilbake på Midtstuen senest klokken 15.45. FellesturTryvann3

Hadde vært kjempegøy om vi ble en gjeng! Hvem er med?

Ikke nøl med å ta kontakt om du er i tvil eller har noen spørsmål.

Melde deg på ved å sende meg en mail på trine@trinestreningsglede.no!

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *