Må du trene 4-5 ganger i uken?

trinegar

Av hensyn til både helsen, vekten og fremgangen er det gunstig at du trener styrke minst to ganger i uken kombinert med kondisjonstrening. Dersom du ønsker å ta av noen kilo er det fornuftig å vektlegge kondisjonstrening og sunnere kosthold og ha en fordeling for eksempel som dette:

70 % kondisjon og 30 % styrke.

Men hvordan skal du få tid til alt sammen da? Må du trene fire-fem ganger i uken for å få trent både kondisjon og styrke da?

Klikk her for å lese hva Helsedirektoratet anbefaler av fysisk aktivitet når målet er bedre helse

Først som sist minner jeg om at alt er bedre enn ingen ting og at et treningsopplegg må være gjennomførbart. Så sjekk med ditt eget liv, din egen motivasjon for å trene og dine muligheter i hverdagen. Trener du en til to dager i uken vil jeg anbefale at du prioriterer og fokusere på kondisjon/mosjon, og gjøre det ordentlig og lystbetont.

Men trener du tre ganger i uken eller mer, i minst en time, så har du tid til både styrke og kondisjon og et realistisk utgangspunkt til å oppnå fremgang.

Forslag til 3 ulike opplegg hvis du trener 1 time 3 ganger i uken og ønsker å ta av noen kilo:

  1. 2 dager kondisjon + 1 styrke
  2. 3 dager kombinasjon (40 min kondisjon og 20 min styrke)
  3. 1 dag kondisjon + 2 dager kombinasjon (30 min kondisjon og 30 min styrke)

Hva passer best for deg?

For å oppnå best fremgang i både kondisjons- og styrkedelen anbefaler jeg alternativ 3, slik at du får tre kondisjonsøkter i tillegg til to styrkeøkter. Det spiller selvfølgelig ingen rolle om du sprer disse øktene over fem dager med kortere økter, men for de fleste så er det vanskeligere å få til enn kombinasjonsøkter .

Når du etter hvert blir vant til treningsmengden og ønsker å bedre kondisjonen ytterligere, må du endre opplegg. Du må øke lengden på øktene, legge til en økt eller trene hardere (med høyere intensitet). En variasjon av dette er positivt.

TrineTryvann

Håper du etter gårsdagens og dagens innlegg føler deg litt bedre rustet til å finne et totalopplegg som passer for deg og din hverdag. Hvis du må prioritere hardt, så vektlegg det som er de viktigste områdene for deg og dine ønsker for formen.

Regelmessig aktivitet er det aller viktigste. Men å kjenne at formen stiger kan være en viktig motivasjon til å klare å opprettholde vanene. Derfor synes jeg det er viktig at også mosjonister fokuserer på trening som gir fremgang.

Trenger du tips til styrkeøvelser og kanskje veiledning også? Følg liveseningene mine på facebook-siden Trines Treningsglede. Vi kjører i gang 30 minutter med styrketrening klokken 20.30 i morgen kveld. Hiv deg med! 

Ha en fin kveld alle sammen! :

Hilsen Trine 🙂

Livesendinger, nye blogginnlegg, inspirasjon og informasjon legges ut å facebook-siden min Trines Treningsglede som du finner her Klikk deg inn og trykk «likes» – på den måten får du alle varslingene mine.  

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *