Musikk gir uante krefter

Musikk

Hele livet har jeg trent til musikk. Jeg elsker det. En ting er treningsgleden, den løftes flere hakk med fengende musikk. En annen viktig ting er ytelsen. Jeg kommer i pushe-modus.

Musikk forsterker også den mentale boblen som kan være deilig å være i når man trener. Diggbare sanger frembringer bevegelser som gjør treningsopplevelsen bedre. I tillegg til å oppnå fysisk utmattelse lettere, gir musikk raskere mental avkobling fordi forstyrrende tanker, stress, slapphet, tretthetsfølelse og motløshet rives vekk.

Av rytmer og fengende toner blir jeg rett og slett mer engasjert og ivrig i selve treningen. Det er lettere å være tilstede og jeg tenker mindre på å bli ferdig. Det er akkurat som at det kommer krefter inn gjennom øret og ut i hjertet og musklene, halleluja, hehe.

Men jeg tuller ikke altså. Jeg tror virkelig på forskningen som viser at man kan gi 15 % mer på trening med riktig musikk på ørene. Min opplevelse er at musikken av og til opptrer som en usynlig coach som får meg til å ta i og prestere bedre uten at jeg går inn for det. Det er jo fantastisk??? Riktig musikk er forresten helt avgjørende da for at effekten skal bli så magisk, det skal sies. Altså riktig musikk for meg. Jeg lar meg ikke lure av hva som helst, dessverre.

dance step er musikk selvsagt. De fleste gruppetimer er lagt opp etter nøye utvalgte låter. Vi skal bevege oss etter frekvensen i musikken. Instruktøren bestemmer hva slags musikk, på godt og vondt. Som regel spiller de musikk jeg og de fleste synes er fengende, rytmisk og energisk – som skaper stemning og energi i rommet. De gangene salen og timen er full av musikk jeg synes er døll eller feil kan økten nærmest bli ødelagt. Så mye betyr musikken. Men det verste av alt er når lyden svinger, hakker eller ikke fungerer. Da blir jeg nesten gal, hehe.

Når jeg jogger hjelper musikk veldig mye. For en som egentlig ikke er en jogger, er det ganske fantastisk å klare og jogge ganske langt delvis på grunn av god musikk på øret. Det er så himla stor forskjell på hvordan jeg presterer inne på mølle uten musikk og ute i marka med musikk – to ytterpunkter for meg. Så jeg gruer meg litt til det blir glatt underlag i marka, for da trekker jeg dessverre joggingen inn. Men mellomtingen musikk og løping på mølle går ganske fint da, hi hi. Uansett inne eller ute – musikken hjelper meg til å justere stegfrekvensen og dermed til å holde høyt nivå selv om jeg begynner å bli sliten og har lyst til å gi meg. Det samme gjelder tråkkefrekvensen når jeg sykler.

MusikkAttaced

Styrketrening er også mye morsommere med musikk. Jeg håper en vakker dag at vi kan ha det på livetreningene. På treningssentrene i studio er det ofte fin musikk på høyttalerne. Så her er det ingen krise om øretelefonene blir igjen hjemme. Men er det muse stille der så setter jeg stor pris på at jeg har med min egen. Og på dager hvor jeg føler for å trekke meg inn i boblen så kan jeg ta øretelefonene. Av og til så følger jeg rytmene og takten i musikken når jeg gjør repetisjoner. Det styrere bevegelsene så de blir jevne og raske nok (ikke fortest mulig altså!) og jeg klarer og pushe meg til å ta et par repetisjoner ekstra.

Det er nesten flaut og litt skummelt at jeg er så avhengig…og påvirkelig av musikk. Alt ved trening blir bedre med god musikk, ikke minst treningsgleden. Jeg koser meg sånn! 🙂

Så kjære musikk – aldri gå fra meg!

Er det noe jeg ikke nøler med å investere i så er det gode høytalere som gir den ultimate musikkopplevelsen.

Trine 🙂

God lørdag folkens. I morgen kommer jeg med noe jeg tror er gladnyheter for både dere og meg 🙂 Titt innom her da vel!

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *