Helt uaktuelt å gi opp

31.AUGUST2016

I morgen er det 1. september, det vil si måldatoen min. Jeg når ikke målene som jeg satte i april om å komme i bedre form og gå ned i vekt. Langt i fra. Og jeg er litt deppa. Men jeg mener det er meningsløst å gi opp trening og kosthold.

Du kan lese detaljer om målene jeg formulerte meg her

Så treningsbloggeren er ikke i nærheten av å nå treningsmålene sine. Men hun er heller ikke i nærheten av å gi opp. Hvorfor?

Du kan være så full av både treningskunnskap og motivasjon som du bare vil, men sykdom er utenfor ens kontroll og tar kontrollen over deg. Når du ikke kan trene eller bruke kroppen over lang tid er det vanskelig å nå mål som er knyttet til kroppsbruk. Vektoppgang i forbindelse med svangerskap og operasjoner er dessuten veldig vanlig. Og vektreduksjon for en som vanligvis har høy forbrenning på grunn av stor treningsmengde og høy muskelmasse, vil dessuten ha vanskeligere for å gå ned i vekt uten trening. Det er fullt mulig likevel, men sommeren er en utfordring i seg selv med tanke på alle de hyggelige og spesielle anledningene hvor man skal kose seg i matveien. Jeg kunne vært bedre forberedt på å lykkes med vektreduksjon som syk og inaktiv, og med redusert søvn. Det innrømmer jeg.

Jeg har valgt å være menneskelig og jobbe med å akseptere at grunnene til at jeg ikke har nådd treningsmålene ikke er noe jeg fikk gjort så mye med. Men jeg drar også lærdom av at lengre treningsopphold også kan skje meg og at jeg må være bedre forberedt på hvordan jeg skal nå vektmålet mitt dersom det plutselig må skje uten det høye fysiske aktivitetsnivået som drahjelp.

I tillegg roser jeg meg selv for at jeg har fulgt treningsplanen svært tett samtlige av de friske dagene jeg har hatt fra april til i morgen. Av den grunn kunne jeg ikke hatt noe bedre utgangspunkt enn jeg har nå til å komme i form fremover. Det er synd å kaste bort det! Jeg har jo opprettholdt et visst grunnlag. Og ikke minst rutiner. Det kan derfor gå bedre fremover enn jeg forventer.

I voksen alder har jeg dessuten pådratt meg to-tre sykdommer/tilstander som alle tre kan forbedres ved vektnedgang. Bedring av disse er en motivasjon i seg selv til ikke å gi seg med gode kost- og treningsvaner.

Da vi prøvde å bli gravide første gang i 2011 ble jeg undersøkt og fikk diagnosen PCOS. Det ligger til tilstanden at man (mange) sliter med overvekt. Viktig behandling er vektkontroll og fysisk aktivitet. Og etter svangerskap nummer to har føttene mine forandret seg. Jeg har måttet operere neglene på begge storetærne samt fått hallux valgus på den ene foten. Det er sannsynlig at tyngre kropp har fremprovosert dette. Og i går fikk jeg diagnosen søvnapne, heldigvis mild grad. Og som ved PCOS vil også søvnapne mest sannsynlig bedres av en vektreduksjon.

Det er liten tvil om at helsen lider hvis jeg gir opp nå! Og det er helt sikkert at jeg vil mistrives om jeg ikke blir meg selv igjen form- og vektmessig. Treningsmessig er det dessuten altfor mye jeg går glipp av hvis jeg legger meg ned nå. Ingen ting kan erstatte trening for meg – verken selve opplevelsen og vanen – eller effekten.

Det er unektelig blitt en tålmodighetsprøve å komme i form igjen etter svangerskap, fødsler og småbarnsfase, men…

Hvis jeg gir opp målene mine og slutter og trene går følgende tapt:

  • Økt livskvalitet
  • Treningsglede og hverdagsglede
  • Bedre helse
  • Overskudd
  • Selvtillit og selvfølelse
  • Identitet

For å nevne noe…

For meg er det helt uaktuelt å gi slipp på trening som gir meg så mye positivt. Det er bare meg det hadde gått ut over. Jeg – både psyken og kroppen min – fortjener virkelig ikke et liv og en hverdag uten trening. Ikke søren. Treningen får ingen ta fra meg…

Trinedrikker

Det er tungt å gå på med krum hals for n´t gang, men jeg lever i håpet. Denne gangen holder jeg meg frisk og det blir stang inn!!!

Selv om du blir nødt til å justere målet ditt underveis, så håper jeg du finner mening i å holde i gang likevel. Du fortjener det!

Skulle man falle for fristelsen å gi etter og stryke egen psyke med hårene, så er det jo dessverre egen kropp, helse og livskvalitet det går utover.

Så jeg sier bare, la det gå oppover i motbakke, fordi du fortjener det.

God onsdag!

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

4 kommentarer

  1. Heier på deg :0)

    1. Trines Treningsglede

      Takk 🙂

  2. Heier på deg! Tusen takk for at du inspirerte meg til å etablere en god vane, nå er jeg i siste uka på joggeprogrammet del 1!

    1. Trines Treningsglede

      Fantastisk, gratulerer!!! Har du lyst til å gå videre også til del 2? Takk for at jeg fikk inspirere deg. Lykke til videre og la høre fra deg igjen da 🙂 Trine

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *