Hold ut – det blir morsommere!

Hold-ut

I starten skal man ikke forvente verken gode opplevelser eller store kick på trening, men dedikert innsats av seg selv. Hvis du vil over kneika.

Når man er utrent, tungpustet og kanskje i tillegg bærer på for mange kilo med en for svak kropp, da er det ikke mye festlig. Du føler deg kanskje til og med fremmed og håpløs på trening. Men du må utføre likevel.

Selv om du kan legge opp til så gode økter som mulig, så gjør det uten å skru opp forventningene.

Mitt råd i starten er; glem det som har vært, jobb nå, se fremover – hold ut!

For det blir bedre. Jeg lover deg.

Hvis du er tro mot planen om regelmessig innsats, så kommer resultatene og oppturene etter hvert. Hard work pays off, er det noe som heter.

Selv om det kanskje ikke frister å face bunnen, så kan det være smart å teste formen helt i starten. Ta tiden på deg selv, noter hva du løfter i vekter eller hvor lenge du holder planken osv, ta mål av midjen hvis det er relevant eller skrive ned hvordan man føler seg. Da har du et supert utgangspunkt for å kunne sammenligne deg med deg selv og registrere fremgang på sikt. Det kan ligge mye motivasjon i dette.

Les mer om hvordan du kan teste formen her!

Men så anbefaler jeg å la fokuset på resultatene ligge litt. Ta heller frem testingen igjen om fire til seks uker med innsats. Da kan det være hensiktsmessig å sjekke om noe har skjedd og dermed få bekreftet at man er på rett spor med treningen. Deretter kan man jo ta noen tester hver sjette eller åttende uke, for eksempel.

Pulsklokke

Når formen kommer og man begynner å kjenne mer overskudd, styrke, mindre tung pust og kanskje lettere kropp, da begynner innsatsen å dryppe på hverdagsfølelsen. Men selve treningen vil også oppleves bedre da.

Trening skal være anstrengende, og i noen økter skal du ha det tøffere enn i andre. Trening handler om å gi kroppen utfordringer, ny belastning, tyngre motstand osv. Du skal svette og slite og bite tenna sammen. Hvis ikke bygger ikke formen seg opp.

Så jeg snakker ikke om at trening en vakker dag blir kosetrening. Men jeg er ikke i tvil om at trening føles bedre etter hvert når du har et fysisk grunnlag, rutinene er inne, mestring er opplevd flere ganger, trening har blitt en større del av deg, når du er mer erfaren og kroppen begynner å respondere bedre.

Du må stå på nå og du må stå på senere, det blir tøft på trening nå og det blir tøft på trening senere. Men senere får du mer positivt igjen for innsatsen.

Det blir morsommere å bli sprekere!

Enn så lenge er du superflink om du gjennomfører, gjennomfører, gjennomfører. Det vil betale seg! Husk på dette, så går du en sprek julebordssesong, vinter og jul i møte!

Heia deg, hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *