Halv uke på – halv uke av

TrineUke4

Ikke sjeldent i løpet av et år dukker det opp reiser, langhelger borte eller helger hjemme med så tette planer at treningsuken skrumper inn. Hva gjør du med treningen da?

Det kan fort gå bort 2-4 treningsdager i slike tilfeller hvis ikke man planlegger godt. Planlegging tar litt tid, men min erfaring er at jeg får tid til mye mer!

Så lenge det ikke skjer for ofte eller hvis man synes det er helt ok med noen dager uten trening, er ikke dette noe å tenke på eller snakke om. Men er man ivrig med treningen, har et sterkt ønske om å holde flyten for å bedre formen, eller bare har lyst nok, så går det fint an å unngå at treningsmengden går tapt til tross for hindringer.

Jeg er der nå – nå som jeg om noen dager drar av gårde på jentetur til Palma fra torsdag til søndag.

Palma2

Det er grovt sett to måter å unngå tapt treningsmengde på:

  • Å søke etter treningsmuligheter på selve reisen eller oppholdet man skal på, slik at man opprettholder noe trening. Både på syden- og storbyferie, hytteturer, jobbreiser/hotellopphold og på venne- familiebesøk finnes det muligheter. Det handler mye å ta et valg og å planlegge treningen.

eller

  • Å doble eller øke treningsmengden de «normale» dagene som er igjen den uken. Hvis man planlegger, prioriterer og tilrettelegger for det, så kan man få trent ekstra bra med kondisjon eller styrke eller begge deler på de tre-fire hverdagene man er hjemme.

Jeg er stort sett alltid motivert for trening og ikke noe mindre nå om dagen. For meg og mannen min – som, jeg ferierer mest med – er det også helt naturlig å trene på reise. Jeg er absolutt åpen for en treningsøkt eller to i Palma, og jeg tar med meg både joggesko og sykkelhjelm. MEN, jeg vil ta det helt som det kommer på denne ferien. Det handler om verdier. Det betyr mye for meg å dele denne ferien med venninnene mine og jeg vil oppleve flyt disse dagene sammen med dem. Jeg er dessuten en opparbeidet sliten småbarnsmamma som dessuten har stort behov for ro, hvile, søvn og å late meg skikkelig. Og disse behovene er det egnet for å få dekket der nede, mindre enn i hverdagen hjemme.

Da jeg planla treningsuken min i morres, så baserte jeg meg derfor ikke på treningsøkter i Palma til helgen. Men siden jeg har lyst og ser det som mulig å gjøre et unntak og trene ekstra de tre vanlige dagene hjemme i dag, i morgen og onsdag, så legger jeg opp til en litt heftigere start på uken enn tilvanlig.

Hvis man øker treningsmengden mye over en tredagersperiode for eksempel, bør man være obs på et par ting:

  1. Man bør se på den intensive perioden som et unntak. Til vanlig bør man trene mer moderat og jevnt og trutt.
  2. Man bør legge opp til stor variasjon og huske på regelen om 48 timers hvile mellom trening av en og samme muskelgruppe.
  3. Man bør sørge for hvile og nok søvn, vann og næringsrik mat utenom treningstimene.
  4. Man bør lytte til kroppen og pushe seg innenfor det som er fornuftig med hensyn til egen kropp og form.

Første halvdel denne uken rydder jeg altså plass til lengre økter og jeg inkluderer både styrke og kondisjon alle tre dagene. Det blir kanskje noe slikt:

  • Mandag: styrke overkropp + 75 minutter dance step
  • Tirsdag: styrke bein + 60 minutters sykkeltur
  • Onsdag: styrke overkropp + 45 minutter jogging

Jeg veksler mellom styrketrening for overkroppen og beina slik at det blir nok hvile for hver og en muskelgruppe. Jeg har stor variasjon i kondisjonsaktivitetene – både med hensyn til intensitet, bevegelse/belastning og lengde på økt.

Man må virkelig ikke trene på en langhelg på ferie, det er mye viktigere at man holder seg i aktivitet i hverdagen året rundt. Men hvis man vil og synes det kan høyne oppholdet, så går man hardt inn for å finne løsninger og man tenker annerledes enn til vanlig og da går det fint. Selv om det blir hektisk. Jeg er forberedt på en halv uke hvor det blir slitsomt, logistikk, godt samarbeid med mannen og harde prioriteringer.

Men hallo – perfekt –  jeg skal jo restituere i solseng i fire dager!!! Og en halv ekstra hektisk uke overlever jeg nok før tidenes husmorferie/40-årsfeiring for alle venninnene.

Palma1

Unntakssituasjoner går jo fort over. Før man vet ordet av det er hverdagen og det vante tilbake. Så jeg har tenkt til å gå på med krum rygg. Jeg har allerede tilbakelagt dagens første økt, og er glad for at det beste kommer til slutt – dance step 🙂

Jeg presiserer at jeg til vanlig sverger til og anbefaler trening som går mer «jevnt og trutt» enn dette, men ser ikke noe problem med å organisere treningen enkelte uker i året noe annerledes. Jeg ønsker med dette innlegget heller ikke legge noe press og formane til at man må trene hele tiden også når man skal på ferie. Dette gjør jeg av ren lyst og jeg deler det fordi det kanskje kan inspirere den som søker etter løsninger i liknende tilfeller.  

Hvordan tenker dere når de vante treningsøktene går tapt? Tar dere alltid en pause? Ser dere etter mulighet for å kompensere, eller trene det som er mulig der dere skal? Jeg elsker å høre hvordan andre planlegger og organiserer seg. Så fortell 🙂

Ha en fin uke uansett!

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

2 kommentarer

  1. Fredrikke

    Blir litt samme opplegg her, mye aktivitet tirsdag-torsdag, men fra fredag lunsj til mandag lunsj får eg ikkje lov å dusje (spesiell allergitest), så da blir det relativt rolig….

    1. Trines Treningsglede

      Lykke til! 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *