Kudos til alle morgentrenere

vekkeklokke

Noen smartinger trener om morgenen. Til og med gjennom høsten og vinteren. For meg høres det nesten umulig ut. Jeg blir ordentlig imponert. Kudos til alle som får det til! 

Hvordan gjør dere det? Dere må være veldig på hugget? Rutinerte, bestemte og tidseffektive! Motivasjonen deres for å klare å stå opp av sengen selv på mørke og kalde morgener varierer sikkert. Det at dere får trening unnagjort tidlig og har hele dagen etter jobb til å gjøre akkurat hva dere vil må være fantastisk og sikkert en gulrot når vekkerklokken ringer. Den ser jeg! Jeg har prøvd selv et par ganger i mitt liv og den genuine god-følelsen, samvittigheten og ikke minst overskuddet jeg hadde hele dagen etterpå ser jeg for meg at man kan bli «avhengig» av. 

Alle godordene fra kollegaene når dere svinger innom kaffemaskinen med vått hår er vel heller ikke å forakte? Hehe.

Å trene om morgenen er unektelig en sunn måte å våkne og starte dagen på. Og det sparer tid.

Med unntak av et halvår i studietiden hvor min favorittrener klarte å lokke meg opp og ut til høypulstimer før klokken seks om morgenen, har jeg selv aldri klart å trene regelmessig før frokost. Men det hadde jo vært helt genialt og nødvendig hvis dette var den eneste muligheten. Og det kan det jo bli senere i livet. 

morgentrenere

For å være beredt og med tanke på de av dere som gjerne vil klare å trene om morgenen, har jeg plukket opp litt tips fra morgentrenerne og samlet de her. 

Bli inspirert av hvordan morgentreneren får det til:

  • I kalenderen er det skrevet ned en eller flere faste dager hvor de trener om morgenen. De holder den hellig og legger møter og andre planer ut i fra dette.
  • Dagen før bestemmer de hva de skal trene, og når morgenen kommer bare gyver de løs.
  • Kvelden før har de lagt frem alt de trenger. Behagelige klær ligger klare rett ved sengen og er bare å trekke på straks vekkerklokken har ringt.
  • Kvelden før legger de seg ikke for sent.
  • På vei ut drikker de et par glass vann, fyller en vannflaske og sørger for at magen ikke er helt tom for mat. Banan kan være nok og er et godt tips.
  • Straks alarmen har gått står de disiplinert opp uten nøling og skulking. De er ute av huset på ti minutter.
  • De velger gjerne enkle treningsformer heller enn tung styrketrening og avansert koordinasjonstrening. Spinning er en morgenhit!
  • For å spare tid velger de gjerne aktiviteter de kan starte opp ved døren, som for eksempel joggetur, rask tur, sykling til jobb.
  • De trener med moderat intensitet.
  • De har en varm dusj, sunn og deilig frokost og en varm kopp kaffe i vente.

Uansett hvor mange fordeler det finnes ved å trene om morgenen, så er det viktigste å finne ut hva du og din kroppe liker og hva som passer best i din hverdag. Men om du kjenner på tidsklemma, gjerne vil trene og morgentrening kan løse saken, kan det jo være vel verdt å teste ut? Kanskje det er den eneste tiden du har for deg selv?

Hilsen Trine 🙂

Kjenner du en morgentrener eller en som kanskje vil bli det? Både skryt og inspirasjon er til for å deles – så del gjerne dette innlegget videre. 

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

 

2 kommentarer

  1. Bente Ro

    Hei. Nå måtte jeg bare kommentere, siden jeg er en av morgentrenerne. Jeg har de siste to årene trent 3-4 ganger i uken før jobb. Kjempetøft til å begynne med, men etter hvert blir man vant til det. Selvfølgelig legger jeg meg tidligere, men det går veldig greit. Og alt blir klargjort kvelden i forveien, slik du lister opp. Jeg trener like gjerne tung styrke som kardio 🙂 Min motivasjon er at det ikke er så mange andre på treningsstudioet om morgenen, slik at man får gjort det man ønsker uten å måtte vente på tur, og jeg føler at jeg da har en mer effektiv trening enn om jeg skulle trent etter jobb sammen med «alle andre» 🙂 Og ja, det er en deilig følelse å vite at man har fått trent, og har ettermiddagen fri etter jobb. Vil også si tusen takk for en fin og inspirerende blogg 🙂 Du har mange fine innlegg som inspirerer veldig. Fortsett med den gode jobben du gjør.

    1. Trines Treningsglede

      Hei Bente! Så flott å høre – fra du ikke gjorde det og veien til å morgentrene fast – uten de store problemene med det. Hørtes ganske deilig ut sånn du beskriver det – der har du fått deg en genial vane som du forhåpentligvis tar med deg livet ut. Why not? 🙂 Tenker denne meldingen inspirerer andre og. God helg da! 🙂 Og takk for fine ord om bloggen, det er veldig hyggelig og inspirerende for meg med positive tilbakemeldinger så klart 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *