Jeg viser deg knebøy med strikk

KBstrikk

Knebøy kjenner de fleste til, men den enkleste varianten å ta med seg på ferie og reise, er knebøy med strikk. Her får du veiledning i ord og bilder!

Strikken tar ikke noe plass, den veier ingen ting og gir mulighet for gode og effektive øvelser for hele kroppen. En treningsstrikk kan kjøpes på nettet og på de fleste sportsbutikker. Noen treningssentre selger også enkelt treningsutstyr.

Knebøy styrker rumpe og lår og gjør deg sterk og funksjonell i alle «sett deg ned»- og «reis deg opp»-bevegelser. Jeg vil gå så langt som til å si at den vil øke livskvaliteten min jo eldre jeg blir, og jeg mener at øvelsen – enten den er med manualer, vektstang, strikk eller kun med egen kroppsvekt, er et must å trene livet ut, i hvert fall så lenge man klarer. 

Tar man knebøy et par ganger i uken regelmessig fra man er 30-40-50 år, så er det ingen grunn til at man ikke skal kunne klare den når man er 80 også.

I dag publiserer jeg Knebøy med strikk som er en av de øvelsene jeg gjorde i mitt strikkprogram på hytta i sommer. Hvis du ikke har strikk, kan du jo vurdere å skaffe deg det nå, for da har du treningsmuligheter når som helst og hvor som helst – selv når du har knapt med plass i kofferten.

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Jeg forklarer deg hvordan du gjør det:

  • Stå med hoftebreddes avstand mellom bena.
  • Ha vekten på hele foten.
  • Plasser strikken under begge bena og legg endene bak og over skuldrene.
  • Hold i håndtakene.
  • Senk deg ned til du har cirka 90 graders vinkel i knærne.
  • Press opp igjen.

Vær obs på dette:

Unngå at knærne vipper innover mot hverandre under bevegelsen.

Unngå svai og krum rygg.

Behold en oppreist holdning i overkroppen slik at brystet peker frem og blikket holdes løftet.

Styrkemetode4

 

Muskler du trener: Setemuskulaturen (hoftestrekkere) og forside lår (knestrekkere).

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *