Sukker

hw_20100731_0457

Sukker.no er sikkert Norges største datingside, men Match.com priser jeg meg lykkelig for. Der fant jeg kjærligheten. I dag feirer min kjære mann og jeg sukkerbryllup. Vi giftet oss 31. juli for seks år siden.

Fra kjærlighetskliss til de spiselige krystallinske karbohydratene – sukker. Hva slags forhold har jeg til det?

Som de fleste mennesker synes jeg sukker smaker søtt og godt. Jeg opplever det som svært raskt avhengighetsdannende, både på meg selv og på mine barn. Søtsuget kan innimellom ta overhånd og i store doser gir det meg en forferdelig følelse som jeg bare vil bli kvitt.

Måtehold og et variert, næringsrikt kosthold er mitt overordnete mål i matveien. Jeg er, som kjent for en del av dere, ikke en person som kutter ting ut. Jeg sverger til moderasjon og den levelige middelvei. På en annen side er det ikke sunt å innta for mye sukker. Sukker er uheldig og er heller ikke bra for tennene. Et høyt sukkerinntak fører dessuten lettere til at jeg spiser mindre av næringsrik mat, og da blir sammensetningen i kostholdet dårlig. Det er heller ikke noe positivt for treningen og formutviklingen min.

Vi lever jo i et samfunn der det krever stor bevissthet av den enkelte hvis man skal unngå å ende opp med et for stort sukkerinntak. De fleste har godt av å spise mindre sukker i hverdagen. Jeg er ikke noe unntak.

Når det er enkelt å velge bort sukker gjør jeg det. Jeg velger for eksempel alltid lettbrus og farris fremfor sukkerholdig brus.   

I perioder hvor det kan bli unødvendig mye sukker forsøker jeg å begrense mengdene. I desember for eksempel sier jeg nei takk til det mest av ekstra søtsaker og desserter helt frem til lille julaften.

Av og til ønsker jeg å kunne unne meg søte ting jeg er glad i med god samvittighet. For eksempel når det er helg, høytider, bursdager og feiringer etc.

image

Saft, brus, juice, godteri, kaker og bakevarer, kjeks og is, er uansett noe jeg jobber kontinuerlig med å prøve og begrense, for alt sammen er tomme og usunne kalorier som det ikke er noen grunn til å få for mye av.

Yoghurt og andre meieriprodukter som inneholder noe sukker er jeg ikke like opptatt av å begrense fordi de også er næringsrike matvarer, selv om jeg ikke akkurat bøtter inn på av dette.

Fordi jeg er nødt til å gå ned en del kilo for å komme tilbake til normalvekten min – som jeg hadde før svangerskapene – og har vært frarøvet muligheten til å trene i hele seks uker – er jeg dessverre nødt til fokusere litt ekstra på sukkerinntaket for tiden, for sukker er jo også veldig kaloririkt.

Det viktigste er å være i regelmessig fysisk aktivitet, få i seg nok næringsrik mat, spise jevnt hele dagen, drikke masse vann og unngå å spise godteri og søtsaker i enhver anledning. Greier jeg det, er det helt greit å skeie ut og kose seg i blant. Med god samvittighet!

Sånn som nå, om en kjapp dusj. Jeg syklet nettopp hjem fra Bygdøy folkemuseum – hvor vi har tilbrakt dagen med gode venner. Jeg hadde tatt med sykkelen på sykkelstativ på bilen og planlagt en treningsøkt på¨vei hjem mens resten av familien returnerte i bilen. Etter dusjen blir det endelig tid for en rolig, voksen middag med Frode – sukkerbryllupsmiddag 🙂

Ha en fin søndagskveld!

Trine 🙂    

 For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *