Min kom-i-gang styrkeøkt

1

Kvier du deg for å ta fatt på din første styrkeøkt på lenge? Jeg følte i så fall med deg da jeg var på vei til Sats i kveld. Følte meg både svak, stiv og slapp. Verken hard eller effektiv styrketrening virket overkommelig.

En lang og lett økt for hele kroppen derimot…

Jeg er den første til å trene systematisk og etter anbefalingene, for eksempel om motstand og fremgang. Men hvor lurt jeg trener den første økten av hundrevis spiller ingen rolle for formen fremover. Det viktige med den første økten er at den fører til en til, som igjen førere til enda en osv.

Når terskelen er høy og kroppen føles utafor, da er det eneste riktige å legge opp til en ok økt som gir meg lyst til å fortsette. Det har jeg jo sagt før. Nå tenkte jeg å dele hvordan jeg la opp min første styrke økt i studio på over seks uker og flere år med mye avbrytelser i treningen.

  • Jeg valgte en dag jeg hadde god tid til å trene, over en time. Jeg ville ikke føle stress men en god ro med rom for å kjenne etter.
  • Jeg valgte mange øvelser, jeg ville gjennom hele kroppen. Jeg ville vekke til live alle de store musklene. Kom i gang med hele meg.
  • Jeg ville føle at det fikk fort fremover i økten. Det gikk til ved at jeg gjorde kun to, i motsetning til tre eller fire serier i hver øvelse. Målet var å dra gjennom, ikke bli utmattet.
  • Jeg valgte lave vekter, som jeg klarte å løfte med hele 15-20 repetisjoner. Vanligvis ligger jeg mellom 8-12.
  • Hovedfokuset var å ha kontroll på holdningen (spesielt i svekkede områder som bekken- og skylder/øvre rygg) gjennom alle øvelsene.

Øvensene jeg dro gjennom er klassiske:

  1. Knebøy med stang
  2. Markløft med strake ben
  3. Tåhev
  4. Hang ups
  5. Brystpress
  6. Skulderpress
  7. Biceps curl
  8. Tricepspress
  9. Rygghev benk
  10. Diagonalløft
  11. Katten
  12. Planken
  13. Lave sit-ups
  14. Bensenk med bøyde ben
  15. Båten

Det var rett og slett rolig, deilig og godt å kjenne at musklene ble brukt.

Fint å være tilbake til et energisk miljø også.

Gleder meg til neste økt. Det vil si, dagens delmål nådd!

God kveld, jeg hopper glad og fornøyd i dusjen.

Trine 🙂

2

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *