Smart start etter sykdom

Trineogbarnabredde

Små steg er det viktigste når man skal i gang med å trene uansett hvorfor man har vært inaktiv. Da passer det fint å gå på tur med barna som vil ut hver dag og som bestemmer farten. Det hjelper meg til å skynde meg sakte.

De hårete målene jeg hadde bestemt meg for å nå innen 1.september må jeg selvfølgelig bare glemme! Mitt sterkeste ønske akkurat nå er å komme i gang på en måte som gjør at jeg unngår tilbakefall, som gir motivasjon videre og som tillater at formen kan bygges gradvis opp fremover.

Om du også har hatt en lengre periode med sykdom eller med inaktivitet av andre årsaker, håper jeg dette kan inspirere deg til å ta tak i treningen igjen – på en fornuftig måte som får deg i form på sikt.

Å starte med å sette rutinene på plass synes jeg smart. Det innebærer å komme i gang med noe fysisk ofte.

I uken som har gått har jeg derfor «gjort noe» hver dag – uten å fokusere noe som helst på å bli sliten eller holde på lenge. Mer effektiv trening kommer etter hvert når tiden er inne.

Ved å komme forsiktig i gang har jeg fått kjent på hvordan kroppen reagerer på å brukes noe mer fysisk. Jeg har kjent meg redusert men opplevd den lette introduksjonen av styrketrening og fjellturer som positiv. Derfor har jeg fortsatt dag etter dag. Og nå er jeg gjennom og klar for uke to med mer trening.

Mentalt har den myke starten vært en gedigen opptur!

SLIK KOM JEG I GANG MED TRENING DENNE UKEN:

Mandag – lett styrketrening for hele kroppen

Dype knebøy har jeg drømt om lenge, ettersom musklene rundt rumpa og hoften har stivnet til i inaktiviteten.

Styrke2

Etter fem uker uten trening var jeg mest opptatt av å komme i gang med øvelsene og bevegelsene. Knebøy kjørte jeg med stang helt uten vekter. Jeg hadde nok klart tyngre løft i alle 7 øvelsene jeg tok, men av prinsipp startet jeg lett.

Tirsdag – rolig til middels rask gange på mølle

Det regnet og hele familien dro på Elixia. Og det var tid for å teste ut blodpumpa. Jeg gikk like godt på mølle. Det kjentes utrolig tungt ut. Jeg gikk i 45 minutter. Det kan ikke kalles rask gange en gang.

Molla

Jeg avsluttet med litt tøyning samt en rygg- og en mageøvelse – begge lite energikrevende.

Tirsdag

Onsdag – lett familietur i fjellet

Vi våknet opp på en koselig hytte på Gaustablikk med venner og visste at fra cirka klokken 12 kom regnværet. Straks etter frokost og pakking gikk vi derfor målrettet rett ut døren for å benytte finværet. Vi la ut på en fin liten tur som gikk i retning av en topp som skulle ha flott utsikt. Jeg hadde Didrik (2) i bæremeis og mannen min hadde Magnus (4) på skuldrene i de periodene han var sliten og ville sitte der.

Onsdag2

Som seg hør og bør på en «topptur» fikk vi en del stigning på vei opp. Vi hadde pauser og rastet og koste oss. Det passet fint for formen min. Akkurat da vi nådde toppen kom de mørke skyene.

Onsdag

Nedturen i regn og regntøy gikk raskere, for da ville fireåringene sitte på pappa-skuldrene. Turen kjentes grei ut på kroppen, men jeg ble uvanlig sliten etterpå og sov i flere timer. Heldigvis hjalp det.

Torsdag – tusletur til et vann og en halvtimes tur i fjellet

Forsiktig start og nok søvn de første tre dagene latet til å være en god oppskrift så langt. Torsdag var jeg klar for litt av hvert og til og med en liten tur ekstra alene etter endt familiedag.

Før en gøyal og deilig badetur til Rjukanbadet gikk hele gjengen en koselig tusletur til et vann ikke mange hundre metrene fra hytta. Idyll for alle og fotavkjøling for de små.

Torsdag4

Didrik var litt her og der – både i meisen, på egne ben og i armene på pappaen sin. Så jeg fikk litt variasjon og til sammen liten belastning på denne turen.

SøndagssakAttaced

Med barn på tur blir det mye spontane pauser for alle sammen. Og mye fokus på naturen og «her og nå». Har så godt av det, og det kunne ikke passet kroppen og formen bedre. Men det var såpass kort tur og jeg følte for en tur alene ut på kvelden i mitt tempo.

Torsdag3

Det er uvant å trenge pauser i en tusletur. Jeg koser meg men gleder meg også til å kjenne at formen stiger og at kroppen blir spenstig, sterk og seig.

TurmedvektFBetter2

Fredag – 4,3 km familievennlig tur på Solstien

Siste dagen var vi så heldige å få en flott dag med gondolopplevelse og tur på Solstien i finvær.

gondoltoppen

Vi gikk den vakre turen inn til Hardangervidda alle åtte (fire voksne og fire barn mellom 1 og 4 år).

Solstienblomster

Didrik i meisen såklart. Nysgjerrig, tilstede, trygg og glad.

TrineogDidrikbredde2

Sultne og glade kom vi ned igjen fra en lett og barnevennlig tur, som fortsatt passer bra for en kropp som fortsetter å holde på viruset. Vi avsluttet ferien sammen med en middag på cafeen som ligger 886 meter over havet.

TrineogGaustatopprn

Jeg har masse flotte bilder og mer informasjon om Solstien som jeg tenkte å dele i et egen innlegg senere som et turtips.

Lørdag – hviledag

Vi takket for oss etter deilige dager på Gaustablikk, pakket og reiste videre til familie ikke langt unna i Atrå i Tinn. Det passet supert med en dag uten tur og trening. Bare hygge, familiegjenforening og lek.

dogmleker

Søndag – hviledag

I dag skal vi kjøre hjem til Bærum og det passer fint å sitte i bilen og planlegge litt trening fremover. Det gleder jeg meg til.

Inntil jeg er helt frisk, er målet å bli frisk og være i lett aktivitet daglig. Først når viruset er helt ute av kroppen tar jeg «kom i form»-prosjektet opp igjen ordentlig – da begynner jeg å tenke på ny målsetting og måldato, samt legge planer for trening og formforbedring.

Ønsker dere alle en fin søndagskveld!

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

2 kommentarer

  1. Veldig inspirerende blogg 🙂

    1. Trines Treningsglede

      Det var veldig hyggelig å høre, tusen takk. Noe spesielt som inspirerer deg veldig? 🙂 God trening!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *