Jeg viser deg «hunden»

Hunden

En veltrent rumpe beskytter ryggen, bidrar til balanse i kroppen og gir mange helsefordeler. Bedre holdning generelt og forebygging av skader er noen fordeler ved siden av det hyggelige rumpeløftet.

Rumpemuskelen er tredelt og stor. Likevel har mange av oss har svak og liten rumpe. En øvelse som tar godt tak i rumpa er derfor forhåpentligvis kjærkommen for flere.  

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

«Hunden» kan gjøres hvor som helst!

Muskler du trener: Rumpemuskler.

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Still deg på alle fire med hoftebreddes avstand mellom knær og hender.
  • Spenn magen og ryggen så du står med en naturlig rett rygg.
  • Hold blikket ned i underlaget.
  • Stram rumpa og magen mens du løfter benet med bøyd kne ut til siden og opp.
  • Hold noen sekunder og senk rolig ned igjen.

Vær obs på dette:

  1. Unngå å løfte benet så høyt at du begynner å svaie i ryggen.
  2. Hold resten av kroppens posisjon i ro. 
  3. Avbryt øvelsen om du ikke lengre klarer å holde ryggen rett.
Styrkemetode4

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *