Jeg viser deg push-ups med smalt grep

SmalPU

Tror du vanlig push-ups er en armøvelse? Mange gjør det, men det er først og fremst en øvelse for brystmuskulaturen. Push-ups med smalt grep derimot er en øvelse primært for baksiden av overarmen (triceps), en forholdsvis tung øvelse sådann.

Men du som er nybegynner kan gjerne prøve deg! Start med å ha knærne i gulvet, det er lettere. Du kan også bygge opp styrke ved kun å senke deg ned, for så å hjelpe deg selv med å komme opp igjen til utgangsposisjonen før du så senker deg ned igjen. Etter hvert klarer du å pushe deg opp også, slik du egentlig skal. 

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Push-ups med smalt grep kan gjøres hvor som helst!

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå på føttene/tærne og plasser hendene litt parallelle i skulderbreddes avstand.
  • Fingrene peker rett frem og albuene rett tilbake.
  • Stram i magen og stiv av kroppen og senk deg rolig ned med albuene pekende rett bakover i hele bevegelsen.
  • Når du ikke kommer lengre ned, push deg kontrollert opp igjen til utgangsposisjonen.

Vær obs på dette:

  1. Unngå at albuene sklir fra hverandre og begynner å peke utover. 
  2. Avbryt øvelsen om du begynner å svaie i/henge på korsryggen.
  3. Kan også gjøres med knærne i bakken om øvelsen er for tung.
Styrkemetode4

Muskler du trener: Baksiden av armene (triceps), men også brystmuskler og forsiden av skuldrene.

Trine

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *